Hieno fantasiaseikkailu. Matkalla törmätään historiasta tuttuihin hahmoihin, peikkoihin, jättiläisiin, kävästään titanicilla ja ties mitä. Lopussa tietysti vastaan tulee vielä itse paholainen. Erikoistehosteet on kelpo katseltavaa, elokuvan ikäänkin nähden. Ainoastaan elokuvan loppu oli vähän omituinen, mutta eipä sekään jäänyt suuremmin haittaamaan.

Uytp7

Seikkailu kutsuu urheita sankareita! Tai no kuutta kääpiötä ja suu ammollaan kaikkea ihmettelevää poikaa. Noh, sankaritekoja sentään varmaan tehdään! Eh, rahaa ja vaurautta sekalainen seurakunta kaipaa. Terry Gilliamin ihmeellisen mielikuvituksen tuote salpaa hengen hienolla kuvastollaan, missä lavasteita ei edes erota sellaisiksi ja tehosteetkin ovat pysyneet nykykatsojalle silleen sympaattisen pöheleinä. Tarinan tempo laahaa välillä kun tiettyjä kummallisuuksia jäädään jänkäämään liian kestoisasti, mutta muuten Time Bandits skulaa erinomaisesti.

John Cleesen Robin Hood oli hauskinta kamaa sitten juustohöylän keksimisen. Muutoinkin hupaisissa rooleissa on taitavia kykyjä kuten Holm, Palin, Warner ja Duvall, joiden suuhun kirjoitettu materiaali sopii täydellisesti. Mitään kaikkea mullistavaa opetusta tästä on (onneksi) turha hakea, lopetuskin jättää oudon olon, kun näette sen ymmärrätte miksi. Tiivistäen siis monipuolisia näköaistiherkkuja tarjoillaan täyden kattauksen edestä, seikkailuhenkeä kuusi tuopillista sekä vatsalihakset kipeiksi. Voimakas yläpeukutus, jänteet venähtivät. En lähde sakottamaan kehnohkosta pääosapojasta sen suuremmin, tapahtumien todistaja skidi oli siinä missä me muutkin.

jalakanen

1981
Aikavarkaat, Time Bandits - Aikavarkaat
Terry Gilliam
Michael Palin, Terry Gilliam
David Warner, Ian Holm, John Cleese, Katherine Helmond, Michael Palin, Sean Connery, Shelley Duvall
Iso-Britannia