Titan90

Enemmänkin elokuvien ohjauksen saralla kunnostautunut alkuperäinen Monty Python Terry Gilliam luo historiantäyteisen joskin varsin sekaisen maailman, jossa kääpiöjoukko yhdessä sattumalta mukaan joutuneen pojan kanssa kiertää aikaportteja apunaan käyttäen eri historian ajoissa ryöstelemässä. Mukaan mahtuu niin Napoleonia, Robin Hoodia kuin antiikin Kreikkaakin. Porttien löytäminen on mahdollista erikoisen ja luonnollisesti kallisarvoisen kartan avulla, mikä houkuttaa joukkion perään myös itse pahuuden.

Time Bandits on kaikkine monipuolisuuksineen erittäin sekava kokonaisuus ja koostuukin enemmän sketsimuotoon hyvin kuviteltavista näytöksistä. Sen syvällisempää punaista lankaa lienee turha elokuvasta hakea, vaan tarkoituksena on sattumanvaraisesti siirtyä paikasta toiseen, hieman omia taskuja samalla täyttäen. Huumori on vielä, jos mahdollista, Pythoneitakin kierompaa, eikä jokaisesta vitsistä saa varmaan kukaan kiinni. Itseltä todennäköisesti meni valtaosa ohi. Niinpä Time Bandits muodostuukin tylsähköksi ja sitäkin sekavammaksi elokuvaksi, jossa ei tahdo olla päätä eikä häntää. Paikoitellen ihan viihdyttävä, mutta kokonaisuudessaan outojen elokuvien lokerikkoon sijoittuva kulttielokuva.

Elvis69

1981
Aikavarkaat, Time Bandits - Aikavarkaat
Terry Gilliam
Michael Palin, Terry Gilliam
David Warner, Ian Holm, John Cleese, Katherine Helmond, Michael Palin, Sean Connery, Shelley Duvall
Iso-Britannia