Beer Master

Eka näkemäni Riddick ja olihan tämä hyvä scifitoiminta.

tinovalkki

Riddick on Vin Dieselin palkinto faneille, eikä ollenkaan huono sellainen. Elokuva on pitkälti Pitch Blackin kaltainen elokuva, joka varmasti tyydyttää faneja vesitetyn ja nuoremmalle yleisölle suunnatun kakkososan jälkeen. Tarina on viety takaisin simppelimpään suuntaan ja elokuvan kohdeyleisön ikäraja on nostettu takaisin ensimmäisen osan tasolle. Riddick on paikoin upeaa katsottavaa, mutta myös valitettavasti paikoin melko kehnoa tietokoneanimaatiota. Flopanneen kakkososan jälkeen Vin Diesel osti Riddickin oikeudet itselleen Universalilta ja keräsi itse elokuvan vaatiman 38 miljoonan dollarin rahoituksen. Eihän tuo ihan vaatimaton budjetti ole, mutta kakkososan reilun sadan miljoonan dollarin budjettiin verrattuna melko pieni ja se valitettavasti joissain lavastuksissa näkyy. Elokuva jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisellä puoliskolla Riddick jätetään kuolemaan vihamieliselle planeetalle ja kertoo Riddickin selvitymistarinan. Toisella puoliskolla Riddick joutuu laukaisemaan hätäsignaalin päästäkseen pois planeetalta, mutta saakin harmikseen palkkionmetsästäjät niskaansa. Elokuvan loppupuolisko tuo mieleen trilogian aloitusosan, jossa pimeän tultua entiset viholliset joutuvat yhdistämään voimansa selvitäkseen planetaan hirviöiden hyökkäykseltä. Elokuva on melkein kuin Pitch Blackin uusintaversio, mutta se tuskin haitannee elokuvasarjan faneja. Elokuvaan on tuotu mukaan melko ronskia huumoria, mutta se toisaalta keventää mukavasti elokuvan ylipursuavaa machoilua. Tarina on melko suoraviivainen kissa hiiri leikki ja tarinan lopputulos on melko helppo ennustaa. Kaikesta huolimatta Riddick on ihan mukiinmenesä, omansa näköinen scifi trilleri. Jos pidit ensimmäisestä osasta ei Riddick tule pettämään sinua. Elokuvan loppu jättää sopivasti tilaa vielä mahdolliselle jatko-osalle, joka melko varmasti tuleekin, mikäli elokuva kerää tarpeeksi lipputuloja. Toivottavasti kerää niin saataisiin Riddickin tarina ansaitsemaansa loppuun. Minulle ainakin maistuisi vielä yksi tällainen Riddick tarina.

aasi

Alkuperäinen nimi: Riddick

2013
David Twohy
David Twohy
Bokeem Woodbine, Dave Bautista, Jordi Mollà, Karl Urban, Katee Sackhoff, Nolan Gerard Funk, Vin Diesel
USA, Iso-Britannia