Anzalone

Keskiverto Disney-leffa. Ei Disneyn parhaita eikä myöskään huonoimpia.

Creeper234

Audiovisuaaliselta anniltaan hyvin kaunis animaatio, jolla on omanlainen ajaton tyylinsä. Elokuvasta löytyy myös useita veikeitä sivuhahmoja sekä yksi ikimuistettava lopputaistelu. Varsin pikkumaisista motiiveista huolimatta, Pahatar on eräs ikonisimpia ja näyttävimpiä Disney-pahiksia koskaan.

Harmi vain, että se muu sisältö onkin sitten jo aikansa elänyttä ja itse pääpariskunta ei voisi paljon latteammaksi tulla. Neiti Ruusunen on täydellisen passiivinen "sankaritar" ja prinssinkään persoonasta ei ota mitään selvää. Tällaiset samastumiskelvottomat hahmot eivät vain nykypäivänä toimi. Olen myös elämänkatsomukseltani sen verran realisti, että en pariskunnan romanssia sulata. Jos meikätyttö laulelisi metsässä ja puskista hyökkäisi yhtäkkiä joku random ukko tanssittamaan minua, niin minähän potkaisisin tyyppiä haaroihin ja juoksisin karkuun. Prinsessa Ruususessa tämä äkillinen päällekarkaus sen sijaan toimii selkeänä viestinä sille, että "Mehän mennään heti huomenna naimisiin, kuka hitto sitten lienetkään." Ei näin.

Ludil

Prinsessa Ruusunen kuuluu niinikään niihin leffoihin, joitten katsomisesta on kulunut ikuisuus aikaa...

Mitäpä tästä sanomaan. Sleeping Beauty on edeltäjiään Tuhkimoa ja Lumikkia eheämpi ja parempi kokonaisuus, vaikka näistä kolmesta Lumikki on se, joka on henkilökohtaisesti eniten mieleeni. Jokin prinsessa Ruususessa ei kolahtanut muksunakaan ja se jokin vaivaa aikuisiälläkin. Visuaalisesti elokuva on erittäin tasokas, mieleenjäävimpiä ja parhaimpia kohtauksia ovat mm. Pahattaren muuntautuminen lohikäärmeeksi ja muutenkin Pahattaren kotiseudun miljöö.

Päähenkilöt ovat syvältä. Prinsessa Ruusunen on kyllä sellainen tapaus, että huhhuh. Jopa Lumikkia puistattavampi ja yksinkertaisempi tapaus. Prinssin ja Ruususen "Tapasin sinut unessa"-rakkaus aiheutti tässä katsojassa syvää huokailua ja päänpudistusta. Jotain rajaa hei oikeesti. Ruususen kolme haltiatätiä ovat mielenkiintoisempia hahmoja, mutta omaan makuuni hirveän lässyjä. Joo onhan siis rakkaudellinen tätimäisyys ihan söpöäkin, mutta jos luonne hukkuu jonnekin kiltteyden ja lässymäisyyden välimaastoon, niin se on itselleni vähän liikaa. Kuningashahmot ovat ihan kelpoja miekkosia ja mainio kohtaus se skoolaus-laulu. Parhain ja mielenkiintoisin hahmo on jälleen antagonisti Pahatar, joka on kyllä tyylikäs nainen. Omasta mielestäni on mälsää, etteivät velhottaren örkit näyttäneet tarpeeksi pelottavilta.

Elokuvassa on liikaa laulunlurituksia, vaikka musiikki on muuten hyvää. Mielestäni Prinsessa Ruususessa on ongelmana myös se, että se on liian selvästi tyttöväelle suunnattu. Lopun uljaat taisteluosuudet skipataan liian nopeasti, jotta päästäisiin toteuttamaan harvinaisen imelää ja sokerista loppukohtausta.

2-Edge

Also Starring