Elokuvan suuriin klassikkoihin lukeutuva kertomus miehestä, joka sodanjälkeisessä Roomassa etsii työlleen välttämätöntä, mutta varastettua polkupyörää poikansa kanssa.
Arviot
Tapahtumat ovat pieniä, mutta tärkeitä, kuten oikeassakin elämässä.
Vittorio De Sican vuonna 1948 ohjaama polkupyörävaras on Roberto Rosselinin Rooma, avoimen kaupungin (1945) lisäksi italialaisen neo-realismin tärkein, tai ainakin tunnetuin työ. De Sica oli ennen polkupyörävarasta ohjannut monia menestyksekkäitä elokuvia (mm: Viattomat) ja näytellyt 30-luvulla melodraamoissa ja komedioissa charmantisti ja ollut myös erittäin suosittu (Peter von Bagh kuvaili kirjassaan tähtien kirja häntä italian Tauno […]
De Sica sylkäisee lattean totuuden suoraan katsojan naamalle.
Vittorio De Sican ohjaama kuvaus polkupyörävarkauden vaikutuksesta ympäristöön ja ihmiseen on ns. italialaisen neorealismin klassikkoteos. Antonio Ricci (Lamberto Maggiorani) saa työpaikan mikä vaatii polkupyörän omistamista. Valitettavasti se on pantattu, mutta hänen vaimonsa Maria (Lianella Carell) on apuna ja Antonio saa tarpeellisen polkupyöränsä käyttöön. Valitettavasti se tulee heti varastetuksi ja koska polkupyöriä varastetaan koko ajan ei […]
Sekä kaunis että surullinen tarina onnesta ja epätoivosta.
Antonio Ricci (Lamberto Maggionari) on tavallinen ihminen sodan jälkeisessä Roomassa ja jonottaa, jotta saisi töitä. Viimein hänelle myönnetään työ julisteiden liimaajana. Työssä tarvitaan polkupyörää, mutta Riccillä ei sellaista ole. Niinpä hänen vaimonsa Maria (Lianella Carell) hankkii rahat polkupyörään myymällä perheen lakanat. Marialla ja Riccillä on myös lapsi, Bruno (Enzo Staiola), joka avustaa isäänsä polkupyörän kunnostamisessa. […]
Polkupyörävarkaassa on aivan erityistä taikaa, joka muista elokuvista puuttuu.
on yksi niistä harvoista ja valituista virallisesti maailman parhaimmista elokuvista, joka on löytynyt aina ja kaikista mahdollisista alan listauksista kärkipäästä jo viimeiset kuusikymmentä vuotta. Ilmestyessään se ei ollut yhtä korkeassa arvossa kotimaassaan, jossa suunnilleen kaikki vihasivat sitä. syytettiin paitsi turhan sentimentaaliseksi teokseksi myös muiden neorealististen elokuvien tavoin liian negatiivisen kuvan antamisesta kotimaastaan. Italian ulkopuolella teos […]
Kommenttien selaus
Kommenttien selaus