Poikamiesboksi

Alkuperäinen nimi:The Apartment
Valmistusvuosi:1960
Pisteytyksiä: 90
Tarkka arvio: 4.07

Viiden Oscarin komedia esimiesten potkimasta poikamiehestä, joka yrittää edetä urallaan lainaamalla asuntoaan johtajien salaisiin tapaamisiin.

Arviot

Koskettaa yhtä paljon kuin hymyilyttää.

Poikamiesboksi on elokuva, joka on säilyttänyt tuoreutensa jo 46 vuoden ajan. Tuskinpa se koskaan ajankohtaisuuttaan menettääkään. Kyseessä on nimittäin komedia uskottomuudesta ja se luonteenpiirre ei meistä pois karise, ennen kuin lihava lady viimeisen kerran laulaa. Poikamiesboksi löytyy yleisesti ottaen jokaiselta sadan parhaan elokuvan listalta. Suomessa tämä on jäänyt Piukkojen paikkojen varjoon. Piukkojen paikkojen kohellukselle voi […]

Arvosteltu: 31.07.2006

Kommentit & Pisteytykset

Heavyjuuseri

7/10

Joku

Aika freesinä säilynyt draamakomedia Billy Wilderilta. En ole monia Wilderin elokuvia toistaiseksi nähnyt, mutta näkemistäni oon pitänyt kaikista. Vanhat komediat ei ehkä ole sitä ominta juttua mulle, mutta näiden katsominen sillon tällön avartaa kyllä mukavasti. Apartmentia katsellessa tuli hämmästeltyä useaan otteeseen miten hyvin se on kestänyt aikaa. Aiheet on ajattomia ja niitä käsitellään aika rohkeasti elokuvan tekoajankohtaan nähden. Monesti tuntuu, että tämä jää vähän Wilderin aiemman teoksen, Some Like it Hotin jalkoihin. Kyseessä on kuitenkin kaksi täysin erilaista elokuvaa niin teemoiltaan kuin tunnelmaltaankin. Itse laittaisin omissa pisteytyksissä nämä kaksi kokolailla samalle viivalle.

Helppo tätä olis suositella kaikille 60-luvun elokuvista pitäville ja erityisesti jos Billy Wilderin elokuvia haluaa katsoa.

arg

Also Starring

Dickey2

Wilder tekee laadukasta tasaista jälkeä. Yksikään hänen elokuvistaan ei tähän mennessä ole jäänyt alle neljän tähden. Kuvittelin tätä komediallisemmaksi, mutta hyvä näinkin. Draamapuoli toimii mainiosti.

mrblond
Doc