MustiSotakoira

Tämä leffa jäi aikoinaan mieleeni, kun nuorena kaivoin isäni vanhoja VHS-kokoelmia. Ensimmäistä kertaa katsottuna tämä antoi paljon ajateltavaa ja miltei pakotti pohtimaan omia mielipiteitä. Pakojuna on alusta lähtien tasaisen jännittävä, välilä jopa ahdistava. Loppua kohden draaman määrä kasvaa, joten puhdasta toimintaleffan makua tästä ei jää. Jotenkin tämä elokuva vetoaa vieläkin, vaikka monien katselukertojen jälkeen yllätyksellisyys vähenee - kuten useimmissa leffoissa käy. Hyvänä lisänä on jännityksen hakeminen myös rautatien ohjauskeskuksesta ja niin sanotun laajemman kuvan luominen asiasta.

Jon Voight onnistuu hyvin näyttelemään Mannya, vankia, jota vankilanjohtaja Ranken (John Ryan) vainoaa. Ranken esitellään heti ankaraksi vankilanjohtajaksi, kun taas Manny on vankilan kovis ja Rankenin verivihollinen. Manny tietenkin pakenee vankilasta ensimmäisen tilaisuuden tullessa Ranken kannoillaan.
Mitään suuria konnalaumoja tai massiivista räiskintää ei ole luvassa - onneksi. Tämä on tehty vanhalla periaatteella, jossa taistellaan reilusti mies miestä vastaan.

Ranken: "What about that punk and the girl?"
Manny: "Oh no, it's just you and me."

Tätä voisi luonnehtia klassikkotavaraksi. Jos pidät vanhanajan jännitys- /toimintaleffoista ja ehkä vielä fanitat junia, niin tämä on ehdottoman hyvä valinta.

Labratoria

Niklas K.