Aivot saavat paljon töitä. Ihan kaikille elokuva ei varmasti sovi.

Korealaisen, jo legendaksi muodostuneen Chan-wook Parkin neljäskään elokuva ei petä. Tarina kertoo Dae-su Oh nimisestä miehestä, joka yllättäen vangitaan 15 vuodeksi. Vapauduttuaan mies luonnollisesti lähtee hakemaan kostoa, mutta kuitenkaan mistään perinteisestä kosto-tarinasta ei ole kysymys. Sen sijaan että keskityttäisiin etsimään tuota paskiaista joka kaiken takana on, keskitytään ennemminkin selvittämään että miksi? Sen enempää juonesta en viitsi paljastaa, se saattaisi olla erittäin kohtalokasta.

Toimintaa ja mätkintää hakevat ihmiset saavat tästä osansa. Päähahmo on saanut Kill Bill-tyylisiä vaikutteita, ja on hieman tavallista tallaajaa kovempi kaveri. Siitä huolimatta väkivalta ei kuitenkaan näyttele pääosaa elokuvassa, vaikka ampuukin yli muutamassa kohtauksessa. Eli mistään gore-pätkästä ei tosiaan ole kyse. Näyttelijät ovat loistavia ja ennen kaikkea uskottavia rooleissaan. Erityisesti päähahmoa näyttelevän Min-sik Choi'n työskentely oli erittäin vaikuttavaa katseltavaa. Hahmojen uskottavuutta saattoi lisätä sekin, etten ollut yhtäkään näyttelijöistä nähnyt aikaisemmin missään elokuvassa. Juoni on myös ehdottomasti sieltä mielenkiintoisimmasta päästä, sisältäen paljon aasialaiselle elokuvalle tyypillisiä arvaamattomia juonenkäänteitä. Toisin sanoen elokuva pitää otteessaan loppuun asti, eikä tylsistymään pääse, ja loppuratkaisu ei ole ennalta arvattavissa.

Tämä on niitä elokuvia, joissa aivot saavat paljon töitä. Itse jouduin katsomaan elokuvan kaksi kertaa ymmärtääkseni sen täydellisesti, kiitos tästä saattaa osana kuulua ajoittain huonolle tekstitykselle, jota ei paikoin ehtinyt lukea. Elokuva oli kaikin puolin erittäin vaikuttava, kuten myös kyseisen ohjaajan edelliset työt. Katselin ensimmäisellä kerralla elokuvan kaverin kanssa, ja hän ei pitänyt ollenkaan, oli kuulemma liian sekava. Eli ihan kaikille elokuva ei varmasti sovi. Itse kuitenkin uskaltaisin väittää että kyseessä on mestariteos.

nimimerkki: Scuzzball

Scuzzball