Loistavia hahmoja, hienoa animaatiota sekä kekseliäs maailma

Sainpa vihdoin käsiini tämän kauan hakusessa olleen pätkän. En ole mikään anime-fani, mutta jonkin asteinen Ghibli-fani taidan olla, niin vakuuttavia tuotoksia olen nähnyt. Etenkin jo legendaksi muodostuneen Hayao Miyazakin teokset ovat henkeäsalpaavia. Studio Ghibliä voidaankin kutsua aasian Disney-vastineeksi, mutta näiden leffat ovat silti hyvin erilaisia. Suurimpana erona on tietysti piirroksen tyyli, Ghiblin leffat ovat luonnollisesti animea, kun taas Disneyt sitä tuttua ja turvallista länsimaista animaatiota. Siihen eivät toki eroavaisuudet lopu, sen jälkeen suurimpana erona ovat hahmot. Siinä missä Disneyn leffoista paistaa aina se iänikuinen hyvä vastaan paha –asettelu, niin etenkin Miyazakin leffoissa yleensä jokainen hahmo on pohjimmiltaan hyvä. Muutenkin Ghiblin hahmot ovat paljon kekseliäämpiä, sekä reilusti sympaattisempia ilmestyksiä.

Tarina sijoittuu maahan, joka on lähes täysin tuhoutunut sodassa. Eloonjääneet elävät pienissä yhteisöissä ympäri maata, joista tarinan keskipisteenä on ’the Valley of the Wind’. Jäljelle aavikon keskelle on myös jäänyt viidakko, joka on pahasti myrkyttynyt. Ihmiset luonnollisesti hieman hätiköiden haluavat tuosta eroon. Se ei kuitenkaan käy helposti, sillä viidakon eläimet tekevät sitkeää vastarintaa. Valley of the Wind -kylän nuori prinsessa Nausicaa kuitenkin tekee kaikkensa välttääkseen konfliktin.

Leffa on sitä taattua Miyazakia, loistavia hahmoja, hienoa animaatiota sekä kekseliäs maailma. Animaatio ei tietenkään yllä mihinkään Henkien Kätkemän tasolle, mutta ikäänsä nähden se on loistavasti toteutettu. En vaan osaa sanoa mikä näissä niin viehättää, jotenkin Miyazaki onnistuu aina luomaan niin taianomaisen tunnelman joka vetoaa varmasti kaikkiin, ikään katsomatta. Yksi näistä syistä on varmasti elokuvan tietynlainen sympaattisuus, se on sitä mikä Disneyn leffoista yleensä jää puuttumaan.

Tätä, sekä monia muita Ghiblin leffoja on hieman hankala saada käsiinsä, lähinnä siitä syystä että näitä ei pahemmin täällä Suomessa, eikä edes Euroopassa ole julkaistu. Joka minua sinänsä suuresti ihmetyttää, sillä nämä leffat ovat oikeasti aivan mahtavia. Ulkomailta voi tietenkin tilata, ja niin suosittelen kaikkia vähänkin kiinnostuneita tekemään. Eikä tosiaan tarvitse olla mikään anime-diggari että tähän pääsee sisään.

nimimerkki: Scuzzball

Lupin III: Cagliostron linna arvosana 3,82
Lupin III: Cagliostron linna

Tuulen laakson Nausicaä
Tuulen laakson Nausicaä arvosana 3,90

Tuulen laakson Nausicaä (1984)

Alkuperäinen nimi: 風の谷のナウシカ

Anime,
1984
Kaze no Tani no Naushika, Nausicaä of the Valley of the Winds
Hayao Miyazaki
Hayao Miyazaki
Goro Naya, Hisako Kyōda, Ichirō Nagai, Iemasa Kayumi, Kōhei Miyauchi, Mahito Tsujimura, Minoru Yada, Sumi Shimamoto, Yōji Matsuda, Yoshiko Sakakibara
Japani
japani