Vioistaan ja ajoittaisesta kiirestä huolimatta kohtuullinen paketti yhdestä Stephen Kingin kuuluisimmasta tarinasta.

Mittavan uran erilaisten jännitys ja kauhutarinoiden parissa kirjoittanut Stephen Kingin uran kenties tärkein kohokohta kahdeksanosainen romaanikokoelma (The Dark Tower-Musta torni) on viimein saanut elokuvaversion. (Mustan Tornin) matka valkokankaalle on ollut enemmän kuin kivinen ja mutkainen. Vuosien varrella J.J. Abrams yritti tuoda (Mustan Tornin) tarinan valkokakaalle, mutta J.J. Abrams luopui projektista itse. Myös Ron Howard oli yhdessä vaiheessa istumassa ohjaajan pallille ja Javier Bardem pääosaan, mutta tuolloin studio veti töpselit seinästä ja projekti jäi jälleen jäihin. Vuonna 2015 (Mustalle Tornille) päätettiin jälleen näyttää vihreää valoa ja ohjaajaksi valittiin Tanskalainen Nikolaj Arcel ja käsikirjoittajaksi Nikolaj Arcel ohella mm (Kaunis Mieli) elokuvasta tuttu Akiva Goldsman. Aijemmin ohjaajaksi valittu Ron Howard pysyttelee myös tiimissä mukana tuottajana. Keskeisiin rooleihin valittiin viime vuosina päteviä rooleja tehneet Idris Elba ja Matthew McConaughey.

Nuori poika Jake Champers (Tom Taylor) on nähnyt erikoisia unia mystisestä maailmanlopusta ja piirrellyt kuvia toisenlaisesta maailmasta, mutta hänen äitinsä Laurie (Katheryn Winnick) ja lähipiiri pitävät sitä vilkkaan mielikuvituksen tuotteena. Tosiasiassa muitakin maailmoja elää rinnakkain meidän universumin kanssa. Ulottuvuuksien välissä on musta torni, joka pitää muut universumit erillään toisistaan. Pelkkää hävitystä ympäriinsä levittävä "Mustiin pukeutunut mies" Walter O`Dim (Matthew McConaughey) yrittää tehdä kaikkensa tuhotakseen tornin. Isänsä Steven Descainin (Dennis Haysbert) opeista varsinkin revolverin kanssa Roland Descain (Idris Elba) koittaa parhaansa mukaan suojella tornia ja estää pahuutta leviämästä muihin maailmoihin.

Musta Torni elokuva herätti alkuun kysymysmerkin kun elokuvan pituus on vain hieman reilu puolitoistatuntia. Miten noinkin massiivisen tarinan saa kerrottua näinkin lyhyessä ajassa. Kieltämättä kyllä tarinan kerronassa on välillä melkoinen kiire paikasta toiseen, mutta tämä elokuvaversio onkin vain palanen Musta Torni sarjakokoelmasta. Musta Torni on kelvollinen adaptioversio ja hieman parempaa puolta Stephen Kingin tarinoista filmattuja elokuvia. Nikolaj Arcel kuljettaa tarinaa kahden maailman välillä kohtuullisen toimivasti. Pienen määrän mielikuvitusta olisivat fantasia ja kauhuelementit kuitenkin hieman kaivanneet lisää.

Akiva Goldsmanin käsikirjoittama tarina Stephen Kingin tarinoiden pohjalta kertoo loppupeleissä melko perinteisen hyvä vs paha asetelman. Elokuvan sisälle on hauskasti nipoteltu palasia Stephen Kingin aijemmista elokuvista ja tarinoista. Visuaalisesti näyttävä tarina sekoittaa viihdyttävästi western henkistä toimintaelokuvaa ja kauhuelementeillä maustettua fantasiatrilleriä keskenään. Roland Descainin vierailusta New Yorkiin revitään muutama osuva vitsi.

Matthew McConaughey ja Idris Elba ovat Musta Torni elokuvan voima ja suola. Matthew McConaughey on todellinen pahuuden ruumillistuma jatkuvasti kuolemasta ja hävityksestä läppää heittävä Walter O`Dim. Idris Elba on oikeamielinen ja toimiva sankari joka käyttää revolveria melko tyylikkäästi. Herrat ottavat muutaman kerran yhteen varsin komeasti toteutetuissa toimintakohtauksissa. Nuori Tom Taylor pärjää varsin toimivasti konkareiden keskellä. Puolestaan sivurooleissa Dennis Haysbert Roland Descainin isänä ja Jackie Earle Haley maanpällisenä Walter O`Dimin kätyrinä ei muutamaa repliikkikiä enempää ole tekemistä keksitty.

Kokonaisuutena Musta Torni on vioistaan ja ajoittaisesta kiirestä huolimatta kohtuullinen paketti yhdestä Stephen Kingin kuuluisimmasta tarinasta.

andy

Alkuperäinen nimi: The Dark Tower

2017
Nikolaj Arcel
Akiva Goldsman, Anders Thomas Jensen, Jeff Pinkner, Nikolaj Arcel, Stephen King
Abbey Lee Kershaw, Fran Kranz, Idris Elba, Jackie Earle Haley, Katheryn Winnick, Matthew McConaughey, Tom Taylor