Katmand0r

Huonoin näkemäni leffa Spielbergiltä. Syitä tähän on ennen kaikkea kaksi: ensinnäkin Eric Bana, joka on kykyihinsä nähden aivan liian isoissa saappaissa, sekä kameran käyttö, joka suoltaa kolme tuntia elotonta, tunnelmatonta ja merkityksetöntä kuvaa, jota vahvistaa Spielbergin raivostuttava tarve suodattaa joka kuva jonkin filtterin läpi. Seurauksena on se, että ensimmäiset kaksi tuntia ovat niin raskasta ja tylsää seurattavaa, että olin valmis antamaan yhden tähden. Tunnelma yrittää olla tiukka, mutta koin sen suorastaan tukahduttavaksi.

München kuvaa kostonkierrettä, mutten oikeasti keksi, miten se nousisi aiheen käsittelijänä muita vastaavaa aihetta perkaavien elokuvien tasolle. Mitään uutta tai oivaltavaa ajatusta ei ole tarjolla. Lisäksi leffa syyllistyy Hollywoodin perisyntiin: kukaan arabeista ei tunnusta Israelin oikeutta maahansa.

Kiinnostavin anti on lopulta Banan hahmossa tapahtuva muutos. Salamurhaajana toimiminen ja ennen pitkää myös niiden takaa-ajamaksi joutuminen ajaa hänet vainoharhaisuuden partaalle.

Arz

2005
K15
Steven Spielberg
Eric Roth, George Jonas, Tony Kushner
Ciarán Hinds, Daniel Craig, Eric Bana, Geoffrey Rush, Hanns Zischler, Mathieu Kassovitz, Michael Lonsdale
USA, Kanada
englanti, saksa, ranska, heprea, arabia, italia, kreikka, venäjä