Elokuva joka murskasi katsojan tajunnan maailman parhailla erikoistehosteilla.

Tapahtui niinä päivinä: Michael Crichton ilmestyi elokuvaohjaaja Steven Spielbergin maailmaan, antoi hänelle elokuvaidean josta tulisi yksi maailman parhaita elokuvia ja sen nimi tulisi olla Jurassic Park.
No niin ei nyt liioitella, mutta asia oli näin sillä Jurassic Park perustuu Michael Crichtonin menestysromaaniin Dinosauruspuisto (suomen kielinen nim.), jonka itsekkin olen lukaissut, ja ei se huono kirja ole todellakaan. Itse elokuva eroaa kirjasta jonkin verran, mutta juoni on lähinä sama.

John Hammond (Richard Attenborough) omistaa saaren johon hän on rakentanut teemapuiston jonka vetonaulat ovat hyvin, hyvin erillaisia kuin muissa puistoissa. Hän on kloonannut saarelle dinosauruksia, ja kutsuu neljä asiantuntijaa eri aloilta sanomaan mielipiteensä, sekä omat lapsenlapsensa. Vierailijat lähtevät kiertoajelulle, mutta jokin menee dramaattisella tavalla pieleen.
Mielestäni Industrial Light & Magic on tämän elokuvan menestymisen takana, sillä sen dinosaurukset ovat parasta ikinä. ILM työskenteli myös Kadonneen Aarteen Metsästäjissä ja monessa muussa menestyneessä elokuvassa. Myös Stan Winstonin animatroniset dinosaurukset ovat aivan upeita, siis jokaista dinoa ei olla tehty tietokoneella, vaikka niin voisi luulla. Sam Neill (Alan Grant) teki minuun vaikutuksen niinkuin myös Laura Dern (Ellie Satler) ja Jeff Goldblum (Ian Malcolm) toi oman huumorinsa tähän elokuvaan.

Musiikkipuolella saatin legendaarinen tunnari aikaiseksi, Indiana Jones änki väkisinkin mieleen siitä kiitos John Williamsin loistavan musiikin tilasin sen jopa kännykkään soittoääneksi. Sanoisinpa että tämä teos on maailman paras elokuva, elokuva joka murskasi katsojan tajunnan maailman parhailla erikoistehosteilla.

nimimerkki: Tuukka.r

Seikkailu,
1993
Steven Spielberg
David Koepp, Michael Crichton
Ariana Richards, B. D. Wong, Bob Peck, Jeff Goldblum, Joseph Mazzello, Laura Dern, Martin Ferrero, Richard Attenborough, Sam Neill, Samuel L. Jackson, Wayne Knight
englanti, espanja