stranger in this town

Mielestäni yksi Suomalaisen elokuvan unohtuneista helmistä.

Löysin elokuvan kirjaston videohyllystä joskus ammatikouluaikoina varmaan vuonna -96 ja tykästyin elokuvaan. Olen elokuvan nähnyt sen jälkeen 3 kertaa ja mielestäni elokuva vaan on hyvä edelleen.

Ihan tarkkaan en osaa sanoa, mikä elokuvassa viehättää. Ajankuvana elokuva toimii. Näyttelijät sopivat rooleihinsa mielestäni täydellisesti. Elokuva huokuu inhimillisyyttä, nuoruuden hätää, hämillisyyttä, mutta samalla toiveikkuutta, elämän virheitä, uusia mahdollisuuksia, uusiutuvuutta, vanhuuden kokemusperäistä viisautta jne.

Elokuva osoittaa, miten vähillä resursseilla saadaan paljon aikaan ja Suomalaisen näyttelijätyön tietotaitoa.

Kari Heiskanen tekee uransa parhaan tv-työn, Eeva Eloranta loistaa, Åke on hyvä, Pekka Laiho osaa olla paha eikä siihen tarvita veren lentämistä ja raakuuksia, Vierikko on on hyvä missä vaan roolissa.
Tiiviimpi kerronta oisi varmaan voinut olla, mutta tuohon aikaan tehtiin elokuvia eri otteella ja mielestäni jotenkin inhimillisemmin.

Kannattaa katsoa!

Jousiampuja
Jousiampuja arvosana 2,40
1982
Taavi Kassila
Taavi Kassila
Eeva Eloranta, Esko Mattila, Jarkko Rantanen, Kari Heiskanen, Marita Nordberg, Pekka Laiho, Rauha Rentola, Risto Mäkelä, Vesa Vierikko, Åke Lindman
Suomi
suomi