Indianan paluu 19 vuoden tauon jälkeen on luonteva.

Olihan tämä odotettavissa: Ensin ilmestyi M:I-3, sitten Die Hard 4.0, Rocky 6 ja Rambo 4. Miksi siis olisi ollut yllätys, että naftaliinista kaivettiin myös seikkailijoista suurin, eli Indiana Jones!

Indyn jonkinasteisena fanina odotukseni tätä elokuvaa kohtaan olivat pelonsekaiset: Mitä saadaan aikaan, kun 19 vuoden tauon jälkeen luodaan uusi Indiana-seikkailu, ja vastaus on, että hyvinhän se meni.

Alussa Indiana (Aina yhtä hyvä Harrison Ford) palloilee Nevadan autiomaan sotilasvarastossa auttamassa pakon alla neuvostoliittolaisia, joita johtaa Irina Spalko niminen upseeritar (Cate Blanchett, joka loistaa roolissaan). Esitellään myös Indianan sota-aikana tiedustelutehtävissä tapaama Mac (Ray Winstone). Tämän jälkeen nähdään ydinkoe, jota seuraa paljon naureskeltu jääkaappikohtaus, jossa minun mielestäni on selviä klassikon aineksia. Nauratti niin paljon. Tämän jälkeen aletaan metsästää Indyn vanhaa ystävää Harold "Ox" Oxleyta (John Hurt) yhdessä Mutt Williamsin (Shia LaBeouf) kanssa. Etsinnän yhteydessä selviää, että Oxley on löytänyt El Doradon, legendaarisen kultakaupungin, eli Kristallikallon valtakunnan, jota myös neukut havittelevat.

Indianan paluu 19 vuoden tauon jälkeen on luonteva. Oli hyvä, että tarina siirrettiin 50-luvulle, sillä näin saatiin mukavan selkeästi selitettyä Indyn hiusten harmaantuminen. Toiminta on myös taattua Indyä, kuten myös perinteinen autosaattueen kimppuun hyökkääminen. Shia LaBeouf tekee myös yllättävän hyvää työtä Mutt Williamsina, rasvalettiseikkailijana. Kun vielä vedetään Karen Allen mukaan, saadaan aikaan hauskaa perhedraamaa, joka tuo mieleen Indyn ja hänen isänsä molemminpuoliset naljailut Viimeisessä Ristiretkessä. Tälläkin kertaa perhevitsit ovat osuvia ja hauskoja, joten toistosta ei pidä Lucasia ja Spielbergiä syyttää.

Miinustakin löytyy: Indianan suhde Maciin kokee jatkuvasti epäaitoja käänteitä, mikä ainakin minua häiritsi. En myöskään ymmärtänyt, miksi kaikki vanhoista elokuvista tutut hahmot, kuten Marcus Brody ja Indianan isä Henry Jones piti jo alussa julistaa kuolleiksi, varsinkin kun ottaa huomioon, että jälkimmäinen oli jopa juonut Graalin maljasta ja tullut kuolemattomaksi.

Nämä yksityiskohdat tiputtavat arvosanaani, mutta eivät paljon. Muut Indyt ovat mielestäni viiden tähden kamaa, eikä tämä nyt sentään niin hyvä ollut, joten annan neljä ja puoli tähteä.

Alzu

Leon arvosana 4,33
Leon

Indiana Jones ja kristallikallon valtakunta
Indiana Jones ja kristallikallon valtakunta arvosana 2,96

Indiana Jones ja kristallikallon valtakunta (2008)

Alkuperäinen nimi: Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

2008