Spoiler-varoitus!

Hyvä sanoma leffalla on, mutta hieman hämäsi se, kun näytettiin millainen elämä olisi ollut ilman George Baileya, se masentavuudessa rypeminen ei todellakaan saanut minua hyvälle tuulelle vaikka lopun pelastuksen ilmeisesti olisi tarkoitus saada minut tuntemaan niin. En vain usko Baileyn iloisuutta, pikemminkin se oli järkyttynyttä iloa. Tuollainen pelottelutekniikka ei sovi enkelille. Ymmärrän ylidramatisoinnin tarkoituksen tosin, joten menköön.

Kyseessä on siis eräänlainen versio Dickensin joulutarinasta, jos näin voisi sanoa. Ehkä hieman ylipitkä mutta ihan hyvä tarina silti. James Stewart on erityisen hyvä roolissaan (vaikka loppua en uskokaan), ja komea ja karismaattinen, mutta hyviä ovat ne muutkin näyttelijät. Kukin tuntuu tekevän roolissa parhaansa, paljon hyviä sivuhahmoja. Yllättävän paljon tässä oli komiikkaa, vaikka pääasiassa draama tämä onkin. "Enkelin kosketuksen" imelyyteen tässä ei onneksi menty, vaikka sitäkin sarjaa tuli aikoinaan innolla seurattua.

Ongelma vain on, että minä en aina ymmärtänyt hahmojen käytöstä. En nähnyt esim. Georgen olevan yhtään ihastunut vaimoonsa (paitsi häissä), vaan siihen blondiin, Violetiin. George oli haaveilija ja haikaili isoon maailmaan, aivan samoin kuin Violet. Tietysti jos hän ihan oikeasti halusi perustaa perheen niin hänen vaimonsa Mary olikin selvästi äiti/vaimo-materiaalia. Silti asia kaihertaa mieltäni. Ehkä se oli käytännön sanelemaa elämistä. Ei kukaan saa kaikkea haluamaansa, ei edes tarinan konna Potter joka olikin sitten klassinen vanhan ajan pahis jota ahneus ajoi eteenpäin. En olisi yhtään ihmetellyt jos hän olisi oikeasti, Baileyttömässä maailmassa, perustanutkin Pottersville-nimisen kaupungin.

Hyvä sanoma, hyvä leffa, hyvät näyttelijät mutta jotain jää puuttumaan ja lisäksi sen loppu masensi minua. Mikä on se jokin joka teki tästä klassikon? Onko se se sanoma? En tiedä, mutta jos joku on tästä leffasta opiksensa ottanut, niin leffa on tehnyt työnsä hyvin.

JohnRambo

Ihan hellyyttävä vanhan ajan joululeffa, mutta pituudeltaan ehkä mun mieleen vähän liian pitkä. Etenkin kun siellä keskivälillä oli jotenkin sellaista niin pitkäpiimäistä tyhjäkäyntiä. Viimeiset 20 minuuttia kuitenkin ihan loistavaa settiä. Ymmärrän leffan klassikkoaseman ihan täysin. Ite rakastan James Stewartia!

(TV)

Teeeemu

TeeP

Ihmeellinen on elämä
Ihmeellinen on elämä arvosana 4,22

Ihmeellinen on elämä (1946)

Alkuperäinen nimi: It's a Wonderful Life

1946
Frank Capra
Albert Hackett, Frances Goodrich, Frank Capra, Jo Swerling, Philip Van Doren Stern
Donna Reed, Henry Travers, James Stewart, Lionel Barrymore, Thomas Mitchell