Batman

Uusintakatselu.
Heat jaksoi viihdyttää vallan erinomaisesti toisellakin katselukerralla, vaikka saattoi avata silmiä aaaivan hitusen. Upealla tunnelmalla ja näytellyllä varustettu toimintapätkä, jonka juoni on moniulottuisuudestaan huolimatta pysyi hienosti kasassa. Al Pacino ja Robert De Niro on jäätävän hieno kaksikko.
Ensimmäisen kerran katselussa nostin jo Heatin "5½-tähteä" Top-listalleni, mutta uusintakatselun jälkeen pitänee poistaa.

Silti, erittäin jännittävä pätkä pistää ihan sydämen hakkamaan!

Beer Master

Vihdoinkin tuli silmäiltyä tämäkin klassikko ja on ehdottomasti Michael Mannin paras leffa! Parasta leffassa oli tietenkin näyttelijäkaarti joka vilisi tähtiä aina pienimpiä sivurooleja myöten (mm. Dennis Haysbert). Jos tästä jotakin negatiivista pitäisi keksiä niin loppuratkaisu ei ollut erityisen päätähuimaava, mutta tämä on vain saivartelua. Rikosleffojen benchmark. Monet ovat valitelleet leffaa liian pitkäksi mutta itse en niele näitä väitteitä, päinvastoin leffa oli liian lyhyt, pidempi extended cut -versio olisi ollut paikallaan.

Dickey

Yksi parhaimmista action leffoista koskaan. 3h ei tunnu ollenkaan pitkältä. Roolivalinnatkin ovat osuneet täysin napakymppiin. 5/5

elokuvamoguli

Jos et ole tätä nähnyt
mene äkkiä hankkimaan tää jostain.
Tämä on rikoselokuvan aatelia
Mannin paras elokuva ja eräs ehkä viihdyttävimmistä
kerrassaan upeaa..kun ekan kerran näkee

eskoaarne

Parhaita elokuvia mitä olen nähnyt

hebbu

On se jännä.

IronMaiden

Huipputrilleri huippunäyttelijöillä. Toiminta on loistavaa, mutta henkilöt pysyvät silti etualalla ja heihin paneudutaan syvällisesti. Jokaisella rikosjengin jäsenelläkin on oma elämä ja omat ongelmansa. Elokuva ei menetä otettaan kertaakaan ennen lopputekstejä.

James_Bond

Heat - Ajojahti todellakin on kaikki kehunsa ansaitseva klassinnen rikostarina, missä realistinen miljöö ja surrealistinen tunnelma kietoutuvat toisiinsa lähes virheettömästi. Huippuluokan näyttelijäsuoritukset, verkkaisesti etenevä huikein juonenkääntein varustettu tarina ja upea tunnelma. Kyseessä on ns. neo-noir-elokuvien äiti ja suunnannäyttäjä. Robert De Niro on loistava pahis ja Al Pacino vielä parempi kyttänä. Heidän keskeinen kemiansa pelaa huvittavan toimivasti yhteen ja L.A vaarallisine katuineen on jo itsessään mitä mahtavin tapahtumapaikka rikollisten ja poliisien kohtaamispaikaksi. Uskomattoman upea, moderni klassikko. Monen makuun leffa saattaa tuntua liian pitkältä, mutta minä olen niitä joita se ei pahemmin haittaa. Kyllä se keskittyminen sitten viimeistään lopussa palkitaan. Heat - Ajojahti on eräs kaikkien aikojen parhaita näkemiäni rikoselokuvia ja elokuvia ylipäätään.

Jonttura

Rikos elokuva as it should be!!!

Jude

Muutama vuosi oli kulunut edellisestä katselukerrasta ja yllättävänkin paljon oli jäänyt kohtauksia unholaan tästä. Nyt kun tuntee Mannin tuotannon paremmin niin ehkäpä Heatia arvostaa senkin takia enemmän. Itse koen tämän leffan ikäänkuin kaiken sen kehityksen huipentumana mikä alkoi jo Thiefin myötä vuonna 1981. Siinä välissä olivat toki mainiot Manhunter ja Miami Vice mutta tämän rikosleffan kohdalla Mann todella osui napakymppiin.

Visuaalisesti Heat näyttää kauttaaltaan upealta, etenkin yökohtaukset esim. Los Angelesin kaduilla nostivat fiilikset heti kattoon tälläkin kertaa. Lisäksi Elliot Goldenthalin onnistunut soundtrack syventää tunnelmia erinomaisesti. Myös kaikki toimintakohtaukset on tehty vankalla tyylillä ja taidolla, parhaimpana esimerkkinä tästä lienee pankin ryöstökohtaus joka on edelleen henkeäsalpaavaa katsottavaa. Lisäksi kun kyseisenkin kohtauksen luotisade alkaa niin nuo laukaukset todella jytisevät mallikkaasti. Heatin näyttelijäkaarti on toki laaja ja tasokas, jostain syystä tykkäsin eniten Val Kilmerin suorituksesta tällä kertaa vaikka De Niro ja Pacino ovat myös loistavia pääosissaan. Kaikenkaikkiaan Heat on edelleen viiden tähden leffa minulle, samalla koen sen myös olevan Michael Mannin uran huippukohta.

juoppohullu

tosi hyvä.

Kookosbanaani

Malliesimerkki siitä, miten onnistunut rikosleffa tehdään. Erinomainen taidonnäyte, missä on onnistuneesti saatu yhdistettyä myöhemmin kliseeksi muodostunutta juonta, realistista ohjausta sekä upeita näyttelysuorituksia, minkä lisäksi Mann näyttää katsojalle myös sen, että, elokuvan pituus ei aina ole haitta. Sivuhahmoja on runsaasti ja jokaisella on paikkansa mutkia ja käänteitä pursuavassa juonessa. Toimintakohtaukset ovat realistisuudessaan ääriesimerkkejä, eikä niitä juuri paremmaksi voida pistää. Heat on myös täynnä mieleenpainuvia kohtauksia, kuten loistava ammuskelukohtaus kadulla ja lopun lentokentällä tapahtuva takaa-ajo. Tunnelma kiristyy kokoajan loppua kohden, joten katsojan silmät pysyvät kokoajan kiinni ruudussa. Henkilöhahmojen perheongelmat taas valaisevat sitä tosiseikkaa, että rikos vaikuttaa aina negatiivisesti omaan yksityiselämään.

kuperkeikka

Tämän tyylisiä mestariteoksia on aina ilo katsella. Kaikkeen on panostettu näyttelijöitä myöten. Kaksikko Pacino ja De Niro nyt vievät potin, mutta Val Kilmerkin suoriutuu hienosti. Pituus ei haittaa pätkääkään sillä tunnelma on niin jännittävä, että se liimaa penkkiin ja aika kuluu kuin siivillä. Suosittelen elokuvaa jokaiselle, sillä kyllähän Heat kuuluu sinne ysärin kärkitrillereihin.

Lassomies

Heat ei tarjoa juoneltaan kummallisempia genreen, mutta tapa, jolla tarina on koottu, on pakko olla Michael Mannilta jonkinlaista rakkautta rikostrillereihin.
Legendat kohtaavat, mutta ovat silti vain sivuosia Mannin tunnelman luonnille öisestä LA:sta, sen valoista ja aikansa musiikista. Saavutusta voisi kuvata kyttäleffojen ihanteeksi, jota pitää itsestään selvyytenä, mutta onkin ehkä tarunhohtoisen harvinainen. Tavanomaisia hahmokaavoja rikkoutuu, kun pahiksillakin on tunteita, selkärankaa ja inhimillisyyttä. Ei olekaan yhtäkkiä kristallinkirkasta, kumman puolesta hurrata.

meze1

Ekäpä kaikkien aikojen thrilleri sarjassa TOP 5:ssa!

Huippu leffa, hyvällä juonella, sekä näyttelijöillä!

Pelimies

Tyylikäs ja iskevä ryöstöleffa MM:ltä.

Stranger

Loistava rikosleffa laaduikkailla näyttelijöillä, sekä hienolla juonella.

addict

Alkuperäinen nimi: Heat

1995
Michael Mann
Michael Mann
Al Pacino, Amy Brenneman, Ashley Judd, Diane Verona, Robert De Niro, Tom Sizemore, Val Kilmer
englanti, espanja