Beer Master

Leffan juoni ja mittakaava olivat jo valmiiksi todella pieniä, ja siitäkin huolimatta valtaosalla kohtauksista ei tuntunut olevan mitään tekemistä tarinan kanssa. Otetaan esimerkiksi Channing Tatum: ensin hänellä on näyttävä tanssinumero, seuraavaksi hän onkin jo hyppäämässä Neuvostoliiton sukellusveneeseen. MIKSI???

Coenien leffat ovat maistuneet minulle suurimmilta osin, vain A Serious Man ei ollut minun makuun. Tämä kuuluu nyt siihen joukkoon myös.

Suurin ongelma minulle tässä oli sen jähmeys ja päämäärättömyys. Tuntui että monet hyvät näyttelijät menivät tässä hukkaan. Ralph Fiennesin hahmosta taisin pitää eniten. Niin ja kuka se länkkäripoika olikaan niin hän tuntui parantuvan leffan myötä, aivan kuten leffa itsekin. Josh Brolin oli viimeinkin kasvanut tarpeeksi isoksi ollakseen pääroolissa, hienoa. Oli tässä hauskojakin juttuja mutta sanoisinko että 95% tästä tuntui suorastaan turhalta tai tylsältä. Ehkä minä en vain tajunnut leffaa...

Masu

Coenin veljekset osoittavat kunnioitustaan 50-luvun Hollywoodille tekemällä sketsejä samalla kun Josh Brolinin imagofiksaaja-hahmo hoitelee oman arkensa murheita. Nämä sketsit tarjoavat pääasiassa satunnaisia hassutteluhetkiä, mutta koko elokuva on pääasiassa tylsyyden multihuipentuma kun toteutus tuntuu välillä perusteettomalta tyhjäajolta. Coenit panostavat lavasteisiin kiitettävän mahtipontisesti ja musikaalinumerot jäävät erityisesti mieleen. Tyyli on kuitenkin peittänyt ohuen rakenteen allensa ikävästi. Elokuvan tähtikaarti tunnutaan heittävän hukkaan, vaikka näyttelystä ketään ei voi moittia ja kaikki onkin tällä saralla ensiluokkaista. Clooney poistuu ehkä eniten mukavuusalueltaan näyttelijänä tässä, mikä on ihan myönteistä. En vain välittänyt kenestäkään. Elokuvan ainut punainen lanka, eli kidnappausepisodi, tässä muuten hyvin arkisessa tarinassa kulminoituu myös hyvin antiklimaattiseen päätökseen.

Herman Tottooro

Komedia,
2016
Ethan Coen, Joel Coen
Ethan Coen, Joel Coen
Alden Ehrenreich, Channing Tatum, Frances McDormand, George Clooney, Jonah Hill, Josh Brolin, Ralph Fiennes, Scarlett Johansson, Tilda Swinton
USA, Iso-Britannia