JohnRambo

German Angst oli häiriintyneimpiä leffakokemuksia vähään aikaan. Mulla ei ole hirveän paljon kokemuksia kauhuleffoista leffateattereissa, mutta tätä katsoessa alkoi oikeasti ahdistaa pimeässä Maximin kakkossalissa.

Leffa on kolmeen episodiin jaettu antologiaelokuva, jonka osia yhdistää lähinnä brutaali kuvasto ja tinkimätön näkemys. Jörg Buttgereitin ohjaama ensimmäinen episodi "Final Girl" on selkeästi ahdistavin. "Final Girlissä" on hyvin hitaasti etenevä juoni, ja se keskittyykin enemmän ahdistavan tunnelman luomiseen. Väkivalta on sukupuolielinten silpomisineen vastenmielisen realistisen näköistä.

Michal Kosakowskin "Make A Wish" on episodeista tarinaltaan selkein ja lopputulokseltaan paras. Se on vahva lausunto väkivallan kauheudesta, ja puolalaisohjaaja Kosakowski hyödyntää tarinassa natsihistoriaa yhtenä näkökulmana. Tarinan voi ymmärtää turhankin alleviivaavana, mutta siitä heijastuva inhimillinen lämpö on tämän elokuvan nihilistisessä kuvastossa helpottava näky.

Andreas Marschallin "Ulraune"-episodi on tarina miehen seksuaalisuudesta ja sen heikkouksista. Episodille on annettava erityistunnustus äänisuunnittelusta. Klassisen musiikin, kaoottisen teknon ja tehokkaasti luotujen jump scare-kohtausten sekoittelu toimii tässä todella hyvin tarinan eduksi. Harmi vain, että itse tarina "sielun myymisestä Saatanalle" on vain suhteellisen tuttua tavaraa. Sen seksuaalinen konteksti tuo mieleen David Lynchin jonkun leffan, mutten muista minkä. Lost Highway?

German Angst on aidosti ahdistava kauhuleffa, jossa viihdearvot ovat minimissä. Odotin enemmän "viihdepainotteisempaa" kauhuleffaa. Kuvasto onnistuu oikeasti järkyttämään ja ajoittain mun oli suljettava silmät. Ensimmäisen episodin aikana harkitsin myös ulos kävelemistä. Tunnustan elokuvan pelottavaksi ja järkyttäväksi, enkä halua enää koskaan nähdä sitä. Tällaiset kokemukset saavat välillä kyseenalaistamaan harrastukseni. Kun leikkii tulella, voi polttaa näppinsä.

Felos

Manco

German Angst
German Angst arvosana 2,50
Kauhu,
2015
Andreas Marschall, Jörg Buttgereit, Michal Kosakowski
Andreas Marschall, Goran Mimica, Jörg Buttgereit
Daniel Faust, Denis Lyons, Jörg Buttgereit, Katja Bienert, Matthan Harris, Milton Welsh
Saksa
puola, saksa, englanti, italia, ukraina