Ganja & Hess

Pisteytyksiä: 3
Tarkka arvio: 3.00

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Ganja & Hess on kokolailla sellainen elokuva, ettei sitä pysty kovinkaan hyvin sanoin kuvailemaan, se täytyy katsoa itse. Elokuvaa markkinoitiin aikoinaan etenkin Blaculan suosion myötä mustana kauhuelokuvana tai suorana vampyyrielokuvana. Sen nimi vaihdettiin tuottajien toimesta ”Blood Coupleksi”. Myöhemmin yritettiin jopa Manaajan aloittamalla buumilla myydä elokuvaa nimellä ”Double Possession”. Tämä kaikki kielii siitä miten vähän tätä elokuvaa ymmärrettiin omana aikanaan ja voin kuvitella elokuvan isän, ohjaaja Bill Gunnin olleen äärimmäisen vittuuntunut tälläiseen käsittelyyn. Ganja & Hessissä on nimittäin vahvaa visiota ja ajatusta taustalla. Tämä on täysin ainutlaatuinen elokuva oikeastaan missään elokuvagenressä. Eikä sitä pysty luokittelemaan suoraan yhteen genreen. Ganja & Hess vajosikin sitten vuosikymmeniksi täysin unohduksiin, eikä elokuvan alkuperäistä versiota tahtonut saada mistään ja se olikin muistaakseni jonkin filmimuseon hallussa. Torsoksi leikattuja ”tuottajien” versioitahan tästä tosiaan oli, jotka ei todellakaan vastanneet Gunnin versiota. Leffa ei välttämättä ole täysin mikään meikäläisen ”kuppi teetä”, mutta äärimmäisen mielenkiintoinen se on silti. Tästä ei saanut ajoittaisesta puuduttavuudestaan huolimattakaan silmiään irti sitten millään. Leffa on todella unenomainen ja outo tunnelmaltaan ja sen kerronnan rakenne on epätavallinen. Asioita tapahtuu eikä kaikelle anneta minkäänlaista selitystä, tietyt jutut jää katsojan oman tulkinnan varaan. Näyttelijäsuoritukset on onnistuneita ja vaikka esimerkiksi tehosteet elokuvassa on melko kämäisiä, ei se tavallaan haittaa leffan fiilistä. Päällimmäisenä kuitenkin keskittyy siihen omituiseen tunnelmaan joka elokuvassa on yllä. Itse ainakin huomasin miettiväni jatkuvasti, että mihin suuntaan tämä seuraavaksi lähtee ja miten tarina voi edes päättyä.

En tiedä tuleeko tätä katsottua hetkeen uudelleen, mutta Ganja & Hess on elokuva joka taatusti avautuu eri tavalla useiden katselukertojen myötä. Mikään helppo elokuva ei ole kyseessä. Tässä on valtava määrä vertauskuvia ja juttuja jotka vaatisi varmasti vielä enemmän tuntemusta tuon ajan afroamerikkalaiseen kulttuuriin. Mielenkiintoinen elokuva joka tapauksessa on kyseessä eikä sen merkitystä mustan cineman historiassa voi kiistää.

Villetys
The Man with No Name