Beer Master

Ferrari makes fewer cars in a year than we make in a day. We spend more on toilet paper than they do on their entire output!

Juoni eteni hyvällä tempolla ja dialogissakin riitti hauskahkoja pohdintoja siitä miksi Ferrari on suositumpi kuin "maailman suurin autonvalmistaja". Christian Bale ja Matt Damon oli hyvä parivaljakko pääosassa, mikä oli leffan viihdyttävyyden kannalta elintärkeää sillä itse kisaaminen oli todella tylsää ja autojen äänet tehty keinotekoisesti tietokoneella.

IsoVauva

Autot ja niillä kisaaminen ei ole koskaan kiinnosta minua pätkääkään, niin olikin mukava huomata kuinka hyvin siitä huolimatta leffa imaisi mukaansa.

Tarina oli mielenkiintoinen ja hahmot pidettävän sympaattisia. Christian Bale suoriutui jälleen kerran erittäin hyvin ja hänellä oli mukava kemia Matt Damonin kanssa. Ohjaajana häärii James Mangold ja ei tullutkaan yllätyksenä, että mies jälleen kerran kaitsee leffan vahvalla ammattitaidolla. Erityisesti kilpa-ajokohtaukset olivat todella komeita ja saivat tällaisen autoummikonkin tempaistua mukaansa.

Mitään suurempaa negatiivista en leffasta löytynyt. Itse Ford vs Ferrari aspekti jäi lopulta harmittavan vähälle huomiolle, mutta toisaalta tämän takia hahmoihin kerittiin syventyä hiukan enemmän. Leffa myös starttaa kohtuullisen hitaasti. Pientä tiivistämisen varaa olisi ollut.

Positiivinen yllätys ja jos aihealue olisi ennestään kiinnostanut minua edes hieman, niin leffa olisi ollut vielä huomattavasti nautinnollisempi.

Paranoid

Hyvää draamaa on saatu puserrettua näistä kaahailupippaloista ja kilpailuihin valmistautumisesta. Damon ja Bale oiva pääpari.
Antaa palaa!

Kolme puol.

Titan90

Fordin tehtailla Yhdysvalloissa päätetään, että nyt Euroopan ja etenkin Ferrarin valtakausi kilpa-autojen (muiden kuin Nascarien) osalla saa tulla päätökseensä. Niinpä itse tehtaan perustajan sukuun kuuluva Ford II tekee päätöksen panostaa Fordin uuteen katuautoon, jonka tehtävänä ei ole enempää eikä vähempää kuin voittaa legendaarinen Le Mansin 24 tunnin kilpa. Helpommin sanottu kuin tehty.

Hommaan palkataan ex-kuski, legendan maineeseen yltänyt Carroll Shelby (Matt Damon), joka puolestaan pestaa tiimiinsä vanhvan tuttunsa, automekaanikkonero Ken Milesin (Bale). Yhdessä kaksikko alkaa melkein tyhjästä kehittää uutta Fordin keulakuvaa, joka pieksee jokaisella ominaisuudellaan Ferrarin vastaavan. Eteen osuvat kuitenkin yhtiön mutkikkaat johtopiirit hyvä veli -kerhoineen ja pian kaksikko huomaakin saavansa vastustusta muualtakin kuin projektin ulkopuolelta.

Ford vs. Ferrari on eittämättä kauniisti toteutettu elokuva, jossa panostetaan kiitettävästi ajokohtauksiin ja äänitehosteisiin. Voimahirmu-GT:n murina tuntuu kotisohvalle asti ja Bale käyttelee sitä tyylikkäästi osaltaan. Ajokohtaukset ovatkin ehdottomasti elokuvan parhainta osastoa, mutta varsinaiset kilpailut ovat ehkä aavistuksen liian kliseisiä muuten niin hyvin tehtyyn elokuvaan. Viime hetken nousut ja ennalta-arvattavat lopputulokset syötät pikkuriikkisen kokonaisuutta.

Damonin ja Balen yhteistyö toimii erinomaisen hyvin ja hahmojen välinen dialogi on yhtä nautintoa. Sen sijaan vähän väkisin mukaan otettu perhenäkökulma ja varsinkin kisan aikana kameran siirtyminen kotisohvalle teeveen ääreen ärsyttää lopulta yllättävän paljon. Kyseessä kun on sen verran tasokas autoelokuva, että tämä aspekti olisi voinut jäädä melkeinpä kokonaan pois. Oikeiden henkilöiden pohjalle rakennettu tarina puolestaan lisää uskottavuutta ja pieni twisti aivan lopussa on mukavana kirsikkana kakun päällä. Kokonaisuudessaan ehdottomasti keskivertoa parempi autoiluelokuva, josta olisi hiukan voinut nipistää osa-alueita pois.

batzmo

TomCruise

Vilperi

Le Mans 66 - täydellä teholla
Le Mans 66 - täydellä teholla arvosana 3,73

Le Mans 66 - täydellä teholla (2019)

Alkuperäinen nimi: Ford v Ferrari

2019
James Mangold
Jason Keller, Jez Butterworth, John-Henry Butterworth
Caitriona Balfe, Christian Bale, Jon Bernthal, Josh Lucas, Matt Damon, Noah Jupe, Ray McKinnon, Remo Girone, Tracy Letts