Faster

Alkuperäinen nimi:Faster
Valmistusvuosi:2010
Pisteytyksiä: 2
Tarkka arvio: 3.25

Vankilasta vapautuva karju ei jää ihmettelemään maailman menoa, vaan suuntaa kostoretkelle korjaamaan vääryyden, jota koki usealtakin taholta. Miehen kannoilla roikkuu kuitenkin erikoinen palkkamurhaaja sekä omalaatuinen etsiväkaksikko, nuori nainen ja eläkepäiviä odotteleva veteraanipoliisi.

Kommentit & Pisteytykset

Vilperi

6/10 ⭐⭐⭐

Joku

Tätä kohtaan oli pieniä odotuksia kun olin kuullut sen omaavan 70-lukulaisen rikoselokuvan vibaa. Kuitenkin vuonna 2010 valmistunutta toimintaelokuvaa lähtee aina katsomaan tietyin varauksin. Täytyy sanoa, että yllätyin todella positiivisesti! Vaikka Faster on myös ajassaan kiinni, on siinä vahvoja kaikuja juurikin vanhoista rikoselokuvista. Leffa alkaa kun The Rockin esittämä linnakundi pääsee vapaaksi ja lähtee aikalailla suoraan vankilan ovista kostoretkelle. Koston kohteena on useamman ihmisen ryhmä ja kostomotiivi valkenee katsojalle tarinan edetessä. Voi helvetti millä vauhdilla leffa sitten eteneekin. Siis tätä oli todella viihdyttävää seurata ja pitkästä aikaa tälläisen 2010-lukulaisen actionin parissa huomasin olevani penkkiin liimattuna. The Rock on myös aivan nappivalinta kivikasvoisen kostajan rooliin, on suuri sääli ettei äijä takonut isompaa liutaa juuri tän tyylisiä elokuvia. Aineksia kuitenkin olisi muuhunkin kuin johonkin kokoperheen komedioihin tai muuhun hölmöilyyn. Tällä kertaa tosin kyseisen karpaasin fyysistä olemusta ja painitaustaa ei hyödynnetä ihan niin vahvasti kuin esimerkiksi 2004 vuoden Walking Tall -elokuvassa (joka on muuten mainio vanhanliiton äksöniä henkivä elokuva sekin), vaan toiminta nojaa aika paljon ammuskeluun ja kaahailuun. Sekin puoli toki toimii elokuvassa oikein hienosti. Oli myös upeaa miten isossa osassa päähenkilön käyttämä 70-luvun alun Chevrolet Chevelle oli. Tuli paikoin leffat kuten Vanishing Point tai Driver kun kuvataan vaan maisemaa ja tuota upeaa autoa, mikä lienee ollut tekijän tarkoituskin. The Rockin kostajanroolin lisäksi leffassa nähdään liuta muita hyviä rooleja, vaikka mahtuu sekaan pari vähän päälleliimatunkin oloista hahmoa. Jäin myös ehkä aavistuksen kaipaamaan vielä enemmän sitä 70’s meininkiä. Jos visuaalista ilmettä olisi viety vielä rohkeammin siihen suuntaan, niin leffa toimisi taatusti vielä paremmin. Musiikkipuoli olikin sitten enemmän kuin kunnossa. Juonesta ei viitsi lähteä sen perusteellisemmin jauhamaan, mutta sanottakoon että se peruskaava olisi riittänyt. Lopun käänteet oli mun mielestä hiukan pakotettuja, olisivat runnoneet vaan perinteisellä linjalla loppuun saakka.

Nautin tästä kyllä suuresti. Pidin pienen The Rock -double featuren tämän ja Walking Tallin kera. Pidän kyllä äijän olemuksesta ja siitä miten sujuvasti mies istuu tälläiseen toimintasankarin rooliin. Tai no tässä elokuvassa tuo sankari-sana on ehkä vähän harhaanjohtava, mutta anyway. Antaisin Fasterille neljä tähteä, mikäli se olisi uskaltanut tuoda sen 70-luvun rikosleffalle flirttailun ronskimmin ruudulle ja jos leffa ei olisi ottanut niitä paria turhan kikkailevaa ja päälleliimattua käännettä. Siltikin se saa vahvat kolme ja puoli tähteä. Tämän tulen taatusti katsomaan uudelleen.