Titan90

Kolumbialaiseen tarinaan ainakin mainospuheissa perustuva Encanto kertoo pienessä kylässä asustavasta perheestä, jonka jokaisella jäsenellä on jokin erikoistaito, joka on saatu siunauksena joltakin ylemmältä taholta. Tai ainakin melkein kaikilla, sillä itse päähenkilö on syystä tai toisesta jäänyt ilman taitoa ja onkin sen vuoksi tuon tuosta eräänlaisena suvun häpeäpilkkuna. Kaikki muu kun asuintalosta lähtien omaa jotakin maagista, jolla ilahduttaa talon ympärille kasvaneen kylän muita asukkaita ja auttaa näiden arkiaskareissa. Tuntemattomasta syystä henkilöiden (ja talon) taika alkaa kuitenkin oikutella ja välillä katoaa jopa kokonaan. Mirabel (tuo taiaton tyttö) koettaa selvittää syyn alkuperää, mutta saa lähinnä päälleen muiden sukulaisten kiukun, kun tunkee nenäänsä asioihin, joita ei itse ymmärrä.

Vähemmän yllättäen Mirabel on kuitenkin juuri se, johon kaikki lopulta keskittyy, ja jonka pitää omalla toiminnallaan pelastaa muun perheen tulevaisuus tai muuten taikavoimat jäävät historiaan kaikilta. Tarinaan nivoutuu myös toinen suvun musta lammas, jonka kykynä on nähdä tulevaisuuteen, mutta jonka näyistä ei aina pidetty ja sen vuoksi tämä teki omat ratkaisunsa häviten piilopaikkaansa pois muiden arvioivilta katseilta. Mirabel saa piiloutuneen enon kuitenkin palaamaan ja auttamaan pelastustyössä, jolla tavoitellaan suorastaan taianomaista tulevaisuutta.

Encanto on aika pitkälti Disneyn viime vuosien tuotosten tasolla ja muistuttaa pääpiirteittäin sitä hyväksi tai ainakin rahakkaaksi todettua kaavaa, jossa otetaan ideoita jostain maailman kolkasta ja kehitetään sen ympärille perhedraama, jossa se aluksi heikoin on lopulta ylitse muiden. Tietyn seulan läpi käytettynä viimeaikaiset tuotokset voinee lyödä lähes poikkeuksetta samaan laariin, eikä pyörää olla lähdetty kehittämään uusiksi. Sinänsä ihan kiva, mutta ehkä ripaus uusia tuuliakaan ei olisi pahitteeksi. Encanto on tasaisen varma peruskokonaisuus, jossa musiikkikohtaukset ovat hyviä ja muu paketti kestää päivänvalon, mutta mistään ihan mestariteoksesta ei uskalla puhua. Taattua hyvää perusviihdettä.

Haahuilija

Animaatio,
2021
Byron Howard, Charise Castro Smith, Jared Bush
Charise Castro Smith, Jared Bush, Lin-Manuel Miranda
Diane Guerrero, Jessica Darrow, John Leguizamo, María Cecilia Botero, Ravi Cabot-Conyers, Stephanie Beatriz
englanti, espanja