Beer Master

Vaatii kyllä jatko-osan jotta tämän leffan juoni pääsee oikeuksiinsa, tuntui että tässä ehdittiin vain raapaista pintaa vaikka kestoa onkin paljon. Toisaalta kellon tiirailu ei käynyt kertaakaan mielessä mikä on aina hyvä juttu ja siitä piti huolen mykistävän kaunis visuaalinen ilme. Zimmerin musiikkiin en kiinnittänyt erityisemmin huomiota, tosin se kertoo enemmän siitä kuinka korkealle mies on riman nostanut aikaisemmalla tuotannollaan.

IsoVauva

Ohjaaja Villeneuve onnistuu tekemään kirjasarjasta joita on usein kutsuttu "unfilmable", niin helposti lähestyttävän, mutta silti samalla ajattelevan ja ajankohtaisen scifielokuvan. En ole itse kirjoja lukenut ja varmasti kirjoista on jätetty paljon yksityiskohtia pois ja muutenkin virtaviivaistettu meininkiä, mutta silti pääsin nopeasti sisään elokuvan syvään ja historiaa pursuavaan maailmaan ja hahmoihin.

Villeneuven tyylille tyypillisesti elokuva luottaa enemmän visuaalisen tarinankerrontaan, kuin selittävään dialogiin, mitä toki on väkisinkin mukana vähän, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Jotkut varmasti pitävät tätäkin liian hitaana elokuvana, mutta itse pidän paljon tuollaisesti hiukan viipyilevästä tyylistä, joka ei vain kiirehdi kohtauksesta toiseen, vaan antaa niille tilaa hengittää.

Visuaalisuus on leffan ehdottomasti paras puoli. Imaxin jättimäiseltä ruudulta se oli kerrassaan komeaa katseltavaa ja skaala pisti paikoin melkein haukkomaan henkeään. Leffa ehdottomasti menettää jotain, jos sen katsoo kotona pieneltä ruudulta. Ihan Blade Runner 2049 tasoiseen visuaaliseen nirvanaan ei päästä, mutta se oli odotettavissakin. Sen leffan tyyli, kun sopi makuuni täydellisesti.

Cast on kova ja kaikki suoriutuvat rooleistaan mainiosti. Hahmoja oli vain niin paljon, etten onnistunut luomaan suurta tunnesidettä keneenkään. Muutenkin jos mietin jotain moitteita leffasta, niin se ei kaapannut minua tunnetasolla aivan samalla tavalla mukaansa, kuin ohjaajan parhaimmat leffat. Se jää myös auttamattoman kesken, joka toki oli tiedossa jo etukäteen. Alkaahan se jo tekstilla Dune: Part One. Mihinkään mieltä räjäyttävään cliffhangeriin se ei onneksi kuitenkaan lopu.

Yli kahden ja puolen tunnin leffaksi se tuntui myös puolet lyhyemmältä ja ei käynyt mielessäkään katsoa kelloa. Rytmitys on enemmän kuin kunnossa ja se tuntuu etenevän koko ajan. Ainoastaan aivan loppumetreillä juoni tuntuu hetkeksi hiukan hidastuvan, mutta leffa oli ollut suoraa tykitystä melkeen tunnin sitä ennen.

Villeneuve osoittaa jälleen olevansa nykypäivän tasalaatuisin ja suoraan sanottuna paras ohjaaja. Vaikkei Dune ihan miehen parhaimpien leffojen joukkoon yllä, on se silti erinomaista, ajattelevaa scifiä, jota kaivattaisiin nykyaikana kipeästi lisää. Jos jatko-osaa ei tule, niin Warner Bros päätyy ikuisesti allekirjoittaneen mustalle listalle. Menkää katsomaan tämä, että saadaan se jatko-osa!

Paranoid

Onhan hienot maisemat ja muutenkin visuaalista nannaa ruudun täydeltä. Ei tylsää hetkeä tässä Dyynissä.

(HBO Max)

2021
Dune: Part One
Denis Villeneuve
Denis Villeneuve, Eric Roth, Frank Herbert, Jon Spaiths
Babs Olusanmokun, Chang Chen, Charlotte Rampling, Dave Bautista, David Dastmalchian, Jason Momoa, Javier Bardem, Josh Brolin, Oscar Isaac, Rebecca Ferguson, Sharon Duncan-Brewster, Stellan Skarsgård, Stephen McKinley Henderson, Timothée Chalamet, Zendaya