Luin ekan kirjan ekaa kertaa ikinä muutama viikko sitten. Ei se mikään mestariteos ollut, mutta heikkouksistaan huolimatta OK (samaa mieltä olen Lynchin leffasta). En tajua mikä tästä Villeneuven versiosta tekee niin pidetyn. Jos en olisi sitä kirjaa lukenut niin en olisi tajunnut tästä yhtään mitään. Mennään vaan niin vauhdilla kohtauksesta ja tilanteesta toiseen yhtään mihinkään syventymättä sillä lopputuloksella että sekä juoni että hahmot kärsivät suuresti (onneksi lopussa rauhoitutaan, siinä tapahtuvaa ei kerrottukaan kirjassa). Hahmoihin ei synny mitään yhteyttä, ehkä Paulia lukuunottamatta. Monet tärkeät kohtaukset ja dialogit jäivät pois (oli tosin hauskaa nähdä muutama suora lainaus kirjasta), tohtori Yueh alennettiin lähes olemattomaksi statistiksi mikä oli rikos tarinaa kohtaan, juuri mitään maailman lainalaisuuksiin liittyvää ei selitetä jne. Pari näyttelijää tuntui sopivan rooleihinsa. Visuaalisesti se oli kyllä komea (kaikista eniten pidin varmaan niistä sudenkorentoja muistuttavista thoptereista) ja pidin kovasti sen musiikeista ja äänimaisemista. Tuli eeppinen olo. Ehkä siksi tästä tykätään? Minulle ei kumminkaan pelkkä komea ulkokuori yleensä riitä, ja tämä tässä aiheutti syvän turhautumisen koska potentiaalia oli tehdä kerrankin hyvä scifi-teos mutta se jäikin sekavaksi sellaisen yritelmäksi.

Thorspo

2021
Dune: Part One
Denis Villeneuve
Denis Villeneuve, Eric Roth, Frank Herbert, Jon Spaiths
Babs Olusanmokun, Chang Chen, Charlotte Rampling, Dave Bautista, David Dastmalchian, Jason Momoa, Javier Bardem, Josh Brolin, Oscar Isaac, Rebecca Ferguson, Sharon Duncan-Brewster, Stellan Skarsgård, Stephen McKinley Henderson, Timothée Chalamet, Zendaya