Chadagun

Cosmopolis kuuluu siihen elokuvakategoriaan, joita moni ei jaksa katsoa loppuun asti. Se voi vaikuttaa liian suureelliselta, filosofiselta, vertauskuvalliselta ja tekotaiteelliselta. Omasta mielestäni se on enemmän tai vähemmän kaikkea tätä.

Elokuva loi aivoihini hämäriä mielikuvia ja tuntemuksia jostakin. Nyt luulen, että se muistuttaa minua joistain anime-sarjoista. Cosmopolisin tunnelma on verrattavissa 90-luvun mestariteokseen Serial Experiments Lainiin. Se on ahdistava, kun ei täysin ymmärrä mistä on kyse. Kaikki leijuu kuplassa maailman keskellä, mutta kuitenkin sen ulottumattomissa. Vertauskuva on hieman kaukaa haettu, myönnetään. Lainin ja Cosmopolisin ero on kuitenkin se, että toinen viihdyttää outoudesta ja unenomaisuudesta huolimatta, toinen ei. Cosmopolisista ymmärtää lopulta vain aivan perimmäisen juonen: Packer haluaa leikkauttaa hiuksensa ja kusee limusiinimatkallaan parturiin raha-asiansa totaalisesti.

Sinänsä Packerin hahmo on ihan mielenkiintoinen. Hän suhtautuu välinpitämättömästi kaikkeen ja haluaa omistaa kaiken vain omistaakseen kaiken. Ei hänen tarvitse edes tarvita omistamaansa, kunhan hänellä vain on. Jostain syystä naiset himoitsevat häntä, mutta häntä myös vihataan, koska hän ei välitä. Pattinson onnistuu kylmässä roolissaan ansiokkaasti, mutta pelkkä miljardöörin hahmo ei kannattele mielenkiintoa loppuun asti.

Elokuvan dialogi on sekundakatsojalle toisarvoinen, koska siitä ei välttämättä ymmärrä mitään. Toisaalta se on todella tärkeä osa elokuvaa kaikessa töksähteleväisyydessään, kaikkine kysymyksineen ja aukkoineen. Sitä on silti ärsyttävä seurata, kun jokaista lausetta pitäisi saada miettiä, mutta sille ei anneta aikaa.

Unenomaisuus ja yhteiskunnallinen kannanotto ovat Cosmopolisin valttikortit, mutta se ei ole katsojaystävällinen elokuva oikein millään muulla osa-alueella. En osaa tähdittää tätä, mutta tehdään nyt vaikka näin.

JohnRambo

Mun mielestä Cosmopolis on jotenkin osuva ajankohta tuolta vuoden 2012 paikkeilta käsitellen hyvin Wall Streetin mellakoiden ja arabikevään levottomia jälkifiiliksiä. Leffan minimalistinen tyyli katsoa koko maailma limusiinin sisältä on mun mielestä toimiva kikka ja päähenkilön kautta nähty maailma on kiehtova, sillä nuori pörssimiljonäärijuppi näkee asiat hyvin eri tavalla kuin itse näen. Kiehtovia sivuhahmoja lappaa ruudulle tuon tuostakin. Jos Cronenbergillä oli ennen tyylinä yhdistää ihmisen alimmat vietit, seksin ja väkivallan kehon luonnollisten eritteiden maailmaan, niin Cosmopolis käsittelee juuri päinvastoin nykyihmisen täyttä vieraantumista luonnosta ja omasta eläimellisyydestään.

Odotukseni tätä kohtaan olivat alhaalla yleisen huonon vastaanoton vuoksi, mutta mielestäni tämä oli loppujen lopuksi aika tiukka pätkä.

(Netflix)

Cosmopolis arvosana 2,71
2012
David Cronenberg
David Cronenberg, Don DeLillo
Anna Hardvick, Emily Hampshire, Jay Baruchel, Juliette Binoche, Kevin Durand, Mathieu Amalric, Paul Giamatti, Robert Pattinson, Samantha Morton, Sarah Gadon
Ranska, Italia, USA, Canada, Portugali