Vaaroja suurkaupungissa pilee paljon.

Calamari Union on tietääkseni Kaurismäen ensimmäinen elokuva. Jos ei ihan ensimmäinen, niin ainakin ensimmäisiä. Kun tämä tuli TV:stä, katsoin muutamasta syystä. Ensinnäkin joku tuttavapiiristäni kehui leffaa, ja toiseksikin siksi, että se oli Kaurismäen elokuva, joka sai lehdessä vain kolme tähteä. Itse annan ehdottomasti viisi, sillä nauroin lähes koko leffan ajan. Ja nauran yhä, aina kun näen tämän.

Juoni on vähintäänkin outo. 17 hiljaista ja vakavaa miestä yrittää päästä pois saasteisesta ja muutenkin hirveästä Helsingin Kalliosta. Määränpäänä olisi Eira, jota jätkät pitävät oikeana paratiisina. Kundit eivät ilmeisesti ole koskaan poistuneet Kalliosta, ja reissusta tuleekin aikamoinen. Vaaroja suurkaupungissa pilee paljon. Ensin he kaappaavat metron ja huristavat sillä jonnekin. Sitten matka jatkuu muutaman ryhmissä. Osa kuolee, osa jättää kesken, mutta naurua riittää.

Elokuvaa käsikirjoitettiin samalla kun kuvattiin. Kaurismäki raapusti kohtauksen vuorollaan kasaan, ja tämä olikin hyvä idea, sen näkee toteutuksesta. Elokuva on mustavalkoinen, joka sopii tähän leffaan loistavasti. Suosittelen kaikille, tykkäsitte sitten normaalisti Kaurismäestä tai ette.

Tykittäjä, 484 arvostelua

Komedia
1985
Aki Kaurismäki
Aki Kaurismäki
Kari Väänänen, Martti Syrjä, Mato Valtonen, Pantse Syrjä, Pate Mustajärvi, Puntti Valtonen
Suomi
suomi