Hetos

Pystyykö kukaan mainitsemaan yhtä häikäsevää ja hillittömän hauskaa koomikkoryhmää kuin Monty Python? Olen varma ettei pysty. Ryhmän huumori puree vieläkin.
Brianin elämä ei kuitenkaan ehkä ihan ole minulle se oikea Python-leffa. Se on erilainen Jeesus-elokuva joka on rakennettu sketsielokuvaksi. Käsikirjoitus on siis melko hyppivä ja epävalmis. Täynnä kaikenlaista huumoria pursuava elokuva on läkähdyttävän hauska useammassa kohtauksessa, mutta osa vitseistä meni kyllä täysin ohi. Tarinasta ja värikkään hilpeästä tunnelmasta ei oikein saanut otetta, ja siinä tuli vähän tylsyys vastaan. Alku- ja loppulaulut olivat, Pythonien tyyliin, näyttäviä ja mukaansatempaavia. Muuten Brianin elämä kärsii vähän saman asian jauhauksesta. Näyttelijät toki toimivat hyvin, erityisesti Eric Idle, Graham Chapman ja aina yhtä ihana John Cleese. Tämä oli täyttä Pythonia, muttei täydellinen elokuva.

Kaikki elokuvan huumori ei minuun uponnut, mutta positiivinen fiilis tästä jäi. Naurattaviakin kohtia löytyy useampia Brianin elämänvaiheiden seuratessa epäilyttävästi Jeesuksen vastaavia. Mieltä kohottava loppulaulu kruunaa oivasti teoksen. Harmi vain, etten huvittunut kaikesta huumorista tässä, sillä olisin voinut muuten pitääkin tästä paljon enemmän.

Tiiviste

Life of Brian oli ensimmäinen Monty Python-elokuvani, pääsin vihdoinkin korjaamaan tuon sivistysaukon elämästäni. Life of Brian on kyllä erittäin toimiva komedia vaikka jotkut vitsit eivät oikeastaan kolahtanut. Tiedä sitten miksi komedia ei enää jaksa itseäni naurattaa niin suuresti.

Ideahan Brianissa on aivan loistava, ja muutenkin hauskoja kohtauksia tarjotaan. Mitä pidemmälle mennään, sitä idiootimmaksi elokuva pääsee hassun hassuilla juonenkäänteillään ynnä muuta.

Ns. klassikko status on ihan ymmärrettävä, mutta samalla pidän sitä ehkä turhankin ylistettynä. Tiedä sitten johtuuko se minun huumorintajustani ettei jokainen elokuvan vitsi tuntunut kolahtavan. Roolit on kyllä erittäin hauskasti toteutettuja ja se on hyvin hiottu kokonaisuutena, mutta jotenkin onnistuu jättämään vaisuksi huumoripuoleltaan.

Yhteenvetona siis kaikin puolin toimiva pätkähän Life of Brian on, en sitä kiistä. Kyllä tämän uusiksi katsoo mielellään.

Villetys

Life of Brian tarjoaa hyvin onnistuneen keskivertoa paremman komedian ja samalla se on tähän astisista Monty Pythoneista parhaiten onnistunut. Tällä kertaa elokuvassa ollaan vuodessa 33 jkr ja Roomalaiset määräävät kaikesta. Tarinan keskeisin hahmo on Brian Cohen, joka syntyi Beetlehemissä sen yhden tallin viereiseen talliin. Lukuisten absurdejen käänteiden jälkeen Briania erehdytään luulemaan uudeksi luvatuksi messiaaksi ja mies joutuu keskelle uuden uskonnon aiheuttamaa pyörremyrskyä. Kokonaisuutena Life of Brian on tasaisen hauska koko kestonsa ajan ja elokuvan parissa viihtyy hyvin. Alkupuolen kivityskohtaus jää hyvin mieleen ja loppulaulu on myös erittäin onnistunut.

Arziz

Komedia
1979
Monty Python: Brianin elämä
Terry Jones
Eric Idle, Graham Chapman, John Cleese, Michael Palin, Terry Gilliam, Terry Jones
Iso-Britannia
englanti, latina