Jautsi

Minulla on sanottavaa, sillä olen näköjään ainut kommentaattori, joka oikein piti tästä elokuvasta.

Tunnen hyvin sen 1950-luvun Ben Hurin, katselin sen eka kerran 1982 elokuvateatterissa. Otettiin ennen alkua huurtehiset, niin että väliaika tuli tarpeeseen. Se elokuva on selvästi ollut keskustelukumppanina tätä uutta versiota tehtäessä. Samanlaista elokuvaa ei ole haluttu tehdä. Niinpä sadunomaisimmat tarinat, kuten se, miten Ben-Hur pelastaa roomalaisen upseerin kaleerin upotessa ja upseeri sitten ottaa Benukan ottopojakseen, on jätetty pois ja tehty meritaistelujaksosta komealla tavalla aidon tuntuinen.

Toinen tärkeä spektaakkelikohtaus eli kilpa-ajot toimii aivan hyvin. Ehkäpä siinä ei mitään erityistä lisäarvoa aikaisemman elokuvan ravijaksoon synny, ellei sitten oteta huomioon Pontius Pilatuksen mainiota loppukaneettia, jonka mukaan hän ei varsinaisesti edes hävinnyt, sillä yleisö vaikuttaa muuttuneen roomalaisiksi - himoitsevat verta!

Roomalaiset kuvataan elokuvissa usein sivistyskansana, joka teki valloituksia ja levitti roomalaista sivistystä ympäri Välimeren seutuja. Minusta roomalaiset olivat julma soturikansa (myös omiaan kohtaan) ja se tulee hyvin esiin tässä elokuvassa. Alkupuolen taistelukohtaukset ovat sopivan näyttäviä ja väkivaltaisia - ja lyhyitä.

Mitä tulee 1950-luvun elokuvan A Tale of Christ-toteamaan alkutekstissä, kyllä Jeesus on tässä mukana ihan merkittävässä sivuosassa, aivan kuten kenen tahansa kristityn elämässä. Jeesus oli ihmiseksi syntynyt Jumala, jonka ihmiset murhasivat poliittisista syistä. Tämän asian isompi korostaminen seikkailuelokuvassa ei oikein toimisi, sen vuoksi ulkokohtainen kuvaus Jeesuksen kohtaamisesta toimiikin mielestäni paremmin.

Elokuvan hahmot käyttäytyvät isolta osin kuin nykymaailman nuoret immeiset. Minua se vähän häiritsi, mutta vaimo sanoi, että hänestä se on ihan ok. Pitää minun uskoa tervejärkistä ihmistä.

Historiallisiin pikkuseikkoihin oli minunlaiselleni toopelle riittävässä määrin panostettu. Jousipyssytkin olivat ihan kuin Savon vaakunasta. Sellainen jousi recurve-bow on enkunkielisessa wikipediassakin kuvattuna Savon vaakunan avulla.

Kyllä tämä toimii oman aikansa kertomuksena Ben-Hurista ja Messalasta. Ja vähän Kristuksestakin.

Ben-Hur
Ben-Hur arvosana 2,11