JohnRambo

Ei Herzogin parhaita leffoja, mutta tietyllä tapaa kuitenkin ohjaajan tärkeimpiä leffoja. Aguirren kerronta ei ollut mun mielestä mitenkään kovin kiinnostavaa ja jollain tapaa se oli myös tosi tuttuja latuja pitkin menevää. Kinskin sekoilua oon katsonut jo aika monta kertaa ja muutenkin meininki oli niin läpikotaisin tuttua. Herzogin vahvuudet on jälleen läsnä, kuvaustyyli ja tietynlainen kaoottinen ja "elävät" kuvaustilanteet ovat sen verran kiehtovia, että sen takia näiden pariin palaa kerta toisensa jälkeen. Aguirren vaikutus populäärikulttuuriin (Coppolalle suuri vaikutus Apocalypse Now-leffaan) ja sen mielenkiintoiset tarinat kulissien takaa ovat kuitenkin itse elokuvaa parempia.

(Kirjaston DVD)

Titan90

Tarina suuruudenhullusta sotilaasta, joka elokuvassa puhuu saksaa. Miehen käytöksestä ja puheista tulee mieleen eräs historiamme suurmiehenäkin tunnettu henkilö. Asioita kuten uskontoa ja yhteiskunnan arvomaailmaa käytetään vaalitaan juuri niin kauan, kun ne omaa näkemystä tukevat ja sen jälkeen heitetään romukoppaan.

Elokuva itsessään on hyvin karu ja kuvauksen painopiste onkin ympäristön sekä yksittäisten ihmisten toimien seuraamisessa. Päähenkilö Kinski on julma radikaali joka mörisemällä hoitaa asiat haluamaansa suuntaan. Yksinkertaisuudessaan hieno roolisuoritus. Muut henkilöt ovat enemmän ja vähemmän taka-alalla ja tarina muistuttaakin jotakin piirileikkiä, jossa yksitellen osallistujat putoavat pois.

Vaikka teos ei ole kuin puolisentoista tuntia pitkä, se alkaa silti pikkuhiljaa uuvuttaa katsojaa. Tapahtumat ovat varsin vähissä, eikä ainakaan kaltaiseni nuoremman sukupolven edustaja tahdo jaksaa etsiä syvempää merkitystä eri asioille. Mitään kun ei anneta ilmaiseksi.

Leffa menee siis samaan laatikkoon monen muun hieman vanhemman teoksen kanssa (esim. Berliinin taivaan alla ja Stalker), jotka eivät suuresta hehkutuksesta huolimatta oikein itselle jaksa aueta, eikä ainakaan hetkeen aikaan tule uusiksi katsottua.

P.S. jostakin syystä kirjastosta lainattu dvd pisti valmiiksi päälle dubbauksen englanniksi, onneksi olin riittävän hereillä vaihtamaan sen alkuperäiseen, sillä muuten katselukokemus olisi ollut karmaiseva. Nyt se oli sentään keskitasoa. .

Duke

Tilipitappi

vasara88

Aguirre - Jumalan viha
Aguirre - Jumalan viha arvosana 4,03

Aguirre - Jumalan viha (1972)

Alkuperäinen nimi: Aguirre, der Zorn Gottes

Seikkailu,