Raivotautiset koirat tienpäällä.

4.2.2008 16:54

Alkuperäinen nimi:Cani arrabbiati
Valmistusvuosi:1974

Mario Bava on hyvin pitkän linjan kauhuohjaaja, jonka tuotanto on koostunut enimmikseen makaaberistä kauhusta. Bavan tuotanto on minulle kovin tuntematonta, mutta Rabid Dog tai Kidnapped oli minulle jo entuudestaan tuttu. Hatarat muistikuvat eivät kuitenkaan auttaneet, vaan leffa oli pakko ostaa ja katsoa uudestaan.

Ja mitä sitten kävikään. Muistikuvat olivat todella liian hatarat sillä Rabid Dogs on yksi parhaista italialaisista exploitaatio helmistä. Tyypilliseen exploitaatio-henkeen leffa ei tarjoa mitään kummoista juonta, vaan luottaa enemmän tiiviiseen tunnelmaan.

Jos juonesta pitää sanoa joitan, voi sen helposti muotoilla näin – neljä miestä suorittaa ryöstön. Se menee kuitenkin enemmän pieleen kuin onnistuu. Yksi miehistä kuolee ja muut joutuvat tiiviiseen panttivankitilanteeseen. Panttivanki tapetaan kylmästi poliisien edessä, jonka jälkeen ryöstäjät pakenevat mukanaan toinen vannki. He onnistuvat varastamaan auton jonka ratissa on vanha mies ja takapenkillä sairas lapsi. Rikolliset pakoittavat miehen ajamaan pois kaupungista, vaikka hän rukoilee takapenkillä olevan sairaan poikansa puolesta…

Rabid Dogs on juuri sitä kaikkea mitä ajaton klassikko vaan voi olla. Loistavia piinaavia hetkiä ahtaassa paikassa ja persoonallisia hahmoja. Heistä persoonnallisin on George Eastmanin tulkitsema, Trentadue. Eastman päästää sellaisen pedon irti, että naispuolisia katsojia varmasti hirvittää. Muutkin roolitukset ovat menneet nappiin, vaikka ne jäävätkin pahasti Eastmanin loistavan energian jalkoihin.

Muilta asetelmiltaan Rabid Dogs on myös täydellisyyttä, jokainen kohtuas on toinen toistaan mukaansa tempaavampi, ja katsoja ei malta odottaa loppua. Tämä on ehdottomasti yksi italocrimen kulmakivistä, joka jokaisen genrestä kiinnostuneen tulisi tsekata.

Arvosteltu: 04.02.2008