Hollywood-tähdet Oulussa

Hollywood-tyylistä The Great Escape -lyhytelokuvaa kuvattiin viime viikonloppuna Oulussa. Ennen kuvausten alkua järjestettyyn lehdistötilaisuuteen saapuivat elokuvassa esiintyvät näyttelijät Robert Knepper ja Amaury Nolasco, jotka muistetaan parhaiten Suomessakin valtavan suositusta televisiosarjasta Pako (Prison Break), sekä hankkeen puuhamies Prinssi Rami Jaber Al Husseini. Leffatykki oli paikalla esittämässä muutamia kiperiä kysymyksiä.

Jaber on kotoisin Palestiinasta ja menestynyt aiemmin rallikuljettajana. Mies matkusti alunperin Pohjolaan opetellakseen ajamista talviolosuhteissa ja päätyi poliittisesti hankalan tilanteensa vuoksi jäämään Suomeen. Yksi asia johti toiseen ja nyt Jaberin tuotantoyhtiö tekee yhteistyötä Hollywood-tähtien kanssa. Jo RNG Median ensimmäinen lyhytelokuva kuvattiin Oulussa.

- Olen ylpeä saadessani näyttää Oulua maailmalle, paikkakunnalla asuva Jaber kertoo.

Pohjois-Skandinavian pääkaupungin markkinoinnin lisäksi Jaberin toiminnantäyteisillä produktioilla on selkeä tarkoitus näytteinä.

- Tämä on neljäs ja viimeinen lyhytelokuvamme, itsekin projekteissaan esiintyvä Jaber kertoo. Seuraavaksi teemme täyspitkän elokuvan, jonka menestyksen perusteella se saa mahdollisesti kaksi jatko-osaa.

Samalla porukalla pakoon

The Great Escape on jatkoa 2 Hours 2 Vegas -lyhytelokuvalle, jota Nolasco tähditti Pako-sarjan keskeisimpänä hahmona muistetun Wentworth Millerin kanssa.

- Wentworth on mukana edelleen ja halusin ehdottomasti myös Robertin. Olen erityisen innoissani hänen kaltaisensa lahjakkuuden osallisuudesta, Nolasco kertoo ja saa Knepperin nolostumaan.

- Se onkin jännää, että Amaury on minulle Pako-sarjasta "SE kamu".

- Niinpä, ja sarjassa hahmomme vihasivat toisiaan lähestulkoon eniten, Nolasco lisää.

The Great Escape -elokuvassa näyttelijöiden roolit hyvän ja pahan edustajina kääntyvät toisin päin.

- Tällä kertaa minä olen hyvis ja Papi on pahis, Knepper hymähtää tyytyväisenä.

Elokuvan tähdiksi oli alun perin kiinnitetty vain Nolasco sekä Fast & Furious -elokuvasarjasta tuttu Michelle Rodriguez. Näyttelijävalinnat vihjaavat inspiraation lähteistä. Leffatykki tiedustelikin, ovatko Jaberin lyhytelokuvat fanipojan tarkoituksellisia kunnianosoituksia.

- Hän on ainakin suuri fani, Nolasco nauraa Knepperin säestäessä ja Jaberin itse vain tyytyessä hymyilemään kainosti.

- Rami kysyi minulta keitä muita Pako-tähtiä voisimme saada mukaan, joten ehdotin Rockmond Dunbaria.

Karibialta kankaille

Amaury Nolasco Garrido syntyi jouluaattona vuonna 1970 Puerto Ricossa. Alun perin hän aikoi lääkäriksi, mutta päätyi mainosroolin kautta Yhdysvaltoihin opiskelemaan näyttelemistä.

Nolasco muistetaan ehdottomasti parhaiten Pako-roolistaan Fernando Sucrena, mutta ansioluetteloon on kertynyt muitakin nimekkäitä tuotantoja, kuten 2 Fast 2 Furious (2003) ja Transformers (2007). Suomalaiseen videopeliin perustuvassa Max Payne -elokuvassa Nolasco esiintyi vuonna 2008, Rommipäiväkirjassa 2011 ja viimeisimmässä Die Hard -elokuvassa A Good Day to Die Hard vuonna 2013.

Lehdistötilaisuudessa Oulussa Nolasco oli silminnähden vaikuttunut kultaisesta Mercedeksestä, mutta senkin jätti varjoonsa maamme tekemä vaikutus.

- Tämähän on paratiisi, rakastan Oulua! Olimme eilen Iso-Syötteellä ja odotan vielä tapaavani joulupukin Rovaniemellä, näyttelijä intoilee tapaillessaan paikkakuntien nimiä.

- Kaikki ovat olleet valtavan ystävällisiä ja kohdelleet meitä kuin kuninkaallisia!

Karmivuus löi läpi

Robert Knepperille olosuhteet olivat kuitenkin tutummat, sillä miehen synnyinseutu sijaitsee riittävän pohjoisessa.

- Kasvoin Ohiossa, joten Los Angelesissa ollessani kaipaan lunta. Olemme vaimoni kanssa nyt ensimmäistä kertaa Suomessa.

Vuonna 1959 syntynyt Knepper kiinnostui näyttelemisestä teatterin tarpeistonhoitajana työskennelleen äitinsä ansiosta. Ennen Pakoa näyttelijä ehti esiintyä lukuisissa elokuvissa, mutta vasta sarjan voidaan sanoa toimineen hänen todellisena läpimurtonaan. Knepperin intensiivinen ja pelottavan aito roolisuoritus Theodore "T-Bag" Bagwellina onkin ikimuistoinen.

Knepper on useissa yhteyksissä kiitellyt sarjaa vuolaasti saamastaan tilaisuudesta. Se onkin poikinut esiintymisiä aiempaa suuremmissa tuotannoissa, kuten vuoden 2007 Hitmanissa ja vuotta myöhemmin Transporter 3:ssa.

Autenttiset puitteet

Oulussa vallitsi kuvauksia edeltävällä viikolla suojasää ja vesisadettakin jouduttiin sietämään. Lehdistötilaisuuden alkaessa saatiin kuitenkin nauttia sankasta lumipyrystä.

- Lumi kuuluu ehdottomasti käsikirjoitukseen. Jos sitä ei olisi ollut, olisimme hakeneet sitä Kuusamosta, Jaber murahtaa pilke silmäkulmassaan.

- Kuvaamme helmikuussa, koska silloin täällä on yleensä eniten lunta.

Leffatykki kysyi panelisteilta viime vuoden Big Game -elokuvaan viitaten, vallitseeko Hollywood-näyttelijöiden keskuudessa jonkinlainen trendi esiintyä skandinaavisissa projekteissa.

- Ainakin itse rakastan uusien asioiden kokeilemista. Tuottajille se on painajainen, mutta toisaalta tarinalle uskollista. Eihän tällaista saa missään, Nolasco innostuu Suomen vuodenajoista ja vertaa tilannetta vuoden 2015 Oscar-haravaksi povattuun The Revenant -elokuvaan.

- Iñárritu joutui yhdessä vaiheessa siirtämään kuvauksensa Kanadasta Tulimaahan kun lumi suli. Sellainen on tietenkin kallista, mutta antoisaa

- Saamme kuvata, matkustaa ja tehdä kovasti töitä, Knepper kiteyttää.

Takaisin Hollywoodiin

The Great Escape -elokuvan on viimeisimmän tiedon mukaan tarkoitus valmistua huhtikuussa. Lehdistötilaisuudessa Jaber antoi esimakua elokuvastaan, joskaan ei kovin yksityiskohtaisesti.

- Halusimme tehdä jotain enemmän toimintadraaman kaltaista, mutta emme kuitenkaan suoraan kopioida Fast & Furious -elokuvia. Täällä kuvattava osuus liittyy enemmän autoihin. Luvassa on toimintaa ja suuri räjähdys. Kaadamme myös auton katolleen.

Kyseessä tuskin lienee kolmikon vieressä komeileva erikoisvalmisteinen kultainen S-sarjan Mercedes-Benz, jollaisia on maailmassa vain kolme.

- Se on elokuvan sankariauto. Sitä ei aja kukaan muu kuin minä, Jaber toteaa tyynesti.

Ohikulkijat saivat viime viikonloppuna ihastella maasturin ja crossipyörien jahtaamaa kultaista Mercedestä Oulun keskustassa. Poikkeuksellisilla liikennejärjestelyillä suljettiin kokonaisia katuja. Oulun kuvausten jälkeen tuotanto siirtyi Los Angelesiin.

Lehdistötilaisuuden jälkeisissä kahdenkeskisissä juttutuokioissa Nolasco ja Knepper viimeistään osoittautuivat hyvin ystävällisiksi, nöyriksi ja sympaattisiksi miehiksi. Jokseenkin pidettävistä roolihahmoistaan tunnetun Nolascon suhteen vaikutelma ei ole yhtä voimakas, mutta Knepper ei todellisuudessa voisi muistuttaa hyytävää Theodore Bagwellia yhtään vähempää.

- Tiedäthän, että sarjaa ollaan tuomassa takaisin, näyttelijä tiedustelee viekkaasti.

Jarno Väistö 18.02.2016 klo 00:32

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Näytä lisää artikkeleita...