Tavarataivas kiertää maailmaa

Suomalainen dokumentti on maailmalla hyvässä maineessa, ja saa yleensä kotimaista fiktiota enemmän levitystä ja kehuja ulkomaillakin. Poikkeusta ei tee myöskään Petri Luukkaisen Tavarataivas, joka vielä kaksi vuotta Suomen ensi-iltansa jälkeenkin kiertää ympäri maailmaa. Ensikertalaisen ohjaajan elokuva on nähty kohta jo 16 maassa. Miten ihmeessä elokuva teki sen? Dokumentaristi Petri Luukkainen kertoi debyyttielokuvansa levityksestä ja kansainvälisestä suosiosta Docpoint-festivaaleilla Helsingissä tammikuussa.

Elokuvan tuotannon tarina on poikkeuksellinen: elokuvan aikaan 26-vuotias Luukkainen ei ollut päässyt elokuva-alan kouluun, mutta alkoi työstää kaverinsa kanssa dokumenttia ilman mitään virallista rahoitusta. Lopulta Luukkaisesta tuli sekä elokuvansa ohjaaja, tuottaja että päähenkilö. Elokuvan pohjana on haaste: Luukkainen vie kaikki omistamansa tavarat vaatteista lähtien vuokrattuun varastoon, ja saa hakea tavaroita takaisin yhden tavaran päivävauhtia vuoden ajan. Mitään uutta tavaraa vuoden aikana ei myöskään saa ostaa.

Omakustanteisena aloitettu elokuva sai rahoitusta Suomen Elokuvasäätiöltä noin kuvausten puolivälissä, mutta varsinainen usko elokuvan potentiaaliin heräsi vasta työpajassa missä elokuvaa kehitettiin.

- Vielä leikkausvaiheessakaan en ollut ihan varma pääseekö leffa koskaan valkokankaalle. Mutta työpajassa minusta alkoi tuntua että tästä saattaakin tulla aika hyvä. Siellä eräs myyntiagentti sanoi minulle, että elokuvassa voisi olla kansainvälistä levityspotentiaalia, Luukkainen kertoo.
- Silloin päätin, että teen aivan kaikkeni, että kansainvälinen levitys onnistuisi. Taktiikkani oli: kokeile kaikkea, tee kaikkea. Olen uusi alalla, en voi tietää mikä toimii ennen kuin kokeilen.

Luukkainen kertoo, että hän myös kokeili kaikkea ja teki kaiken mitä pyydettiin: suostui kaikkiin haastatteluihin, edustuspyyntöihin ja erikoisiin ulkomaisiin Q&A-sessioihin Skypen välityksellä.

- Sanoin kaikkeen kyllä. Sain kyselyitä tyyliin "Voitko tulla keskustelutilaisuuteen puhumaan elokuvasta?" ja vastasin heti "Voin! Tulen! Mihin?" Sain vastauksen "Serbiaan", ja vastasin "Selvä, tulen sinne!"

Vaikka elokuva on kiertänyt Japanissa asti, missä elokuvateattereissa ei juuri länsimaisia dokumentteja nähdä, Luukkainen muistuttaa, ettei levitysmyynnillä rikastumaan pääse.

- Vaikka elokuva on kiertänyt paljon, suomenkielisellä dokumentilla on aina vaikeaa tehdä rahaa. Paljon töitä, vähän rahaa - sitä se on.

Ohjaaja kertoo että rikastumaan ei päässyt myöskään siksi, että levityksen myyntitaktiikkana oli palauttaa kaikki sisääntullut raha lisälevitykseen ja markkinointiin. Näin elokuvalle on varmistettu pitkä elinkaari ja se, että se pystyy vieläkin kiertämään maailmalla.

- Taktiikkaamme alusta asti oli, että kaikki raha mitä elokuva saa, laitetaan aina levittämiseen, ja näin tavallaan tienataan koko ajan lisäaikaa elokuvalle.

Agentti, traileri ja juliste ratkaisevat

Toisin kuin monessa muussa suomalaisessa dokumenttielokuvassa, Tavarataivaan markkinoinnissa oli mukana tuotantoyhtiön lisäksi markkinointi- ja mainostoimisto sekä PR-toimisto. Luukkainen muistuttaakin, että esimerkiksi PR-työ ei kuulu vaikkapa tuottajalle, vaan se on oma erikoisosaamisalueensa, johon on syytä palkata alansa ammattilainen.

Myös miehen esittelemä markkinointisuunnitelma puhuu puolestaan; listalta löytyy niin sosiaalisen median kampanja, markkinointikiertue, lanseeraustapahtuma, outreach-kampanja kuin ennakkovideot ja ennakkoklubitkin. Koska Luukkainen on myös elokuvansa tuottaja, hän on pitänyt jatkuvasti mielessä myös markkinoinnin ja myynnin.

- Elokuvan tekemisen business-puoli on aina se, että et tee elokuvia yleisölle vaan myyt niitä levittäjälle. Pidin sen mielessäni koko tuotannon ajan.

Ilman levittäjiä, elokuva ei koskaan löytäisi yleisöä - ensisijaisesti se on siis saatava myytyä levittäjille. Ja sitä varten Luukkainen painottaa yhden ihmisen tärkeyttä:

- Kansainvälisessä myynnissä on oltava myyntiagentti, se on aivan ehdoton.

Mies neuvoo, että myyntiagenttia kannattaa alkaa etsimään jo hyvissä ajoin, eikä tyytyä keneen tahansa, vaan valita agentti, joka on todella kiinnostunut elokuvasta.

- Agenttia valitessa kannattaa kysellä kollegoilta ketä he suosittelevat ja haastatella agenttia selvittääksesi onko hän oikeasti kiinnostunut elokuvasta ja jos on, niin miksi. Muista, että yhteistyödiilin pitää olla motivoiva myös agentille.

Myyntiagentin lisäksi Luukkainen painottaa tärkeimmiksi myyntivalteiksi sinänsä itsestäänselvien kuuloisia asioita: traileria ja julistetta.

- Elokuvalla on oltava erittäin hyvä traileri ja hyvä juliste. Jos ne eivät ole loistavia, et tule onnistumaan.

Seminaariin osallistunut Suomen Elokuvakontaktin toiminnanjohtaja Elina Rislakki kertoikin kuinka tehokas Tavarataivaan traileri parhaimmillana oli: kun se oli ensimmäisen kerran lähetetty Finnkinolle, sieltä soitettiin kiinnostuneina takaisin jo viiden minuutin päästä.

Kansainväliseen markkinointiin Luukkainen tarjoaa myös vinkin: jos lähtee edustamaan maahan, jossa ei juurikaan osata englantia, kannattaa hankkia etukäteen tulkki. Huonosti englantia osaavissa maissa media ei välttämättä ole kiinnostunut tekemään haastattelua, jos sitä ei saa tehdä omalla äidinkielellä. Median huomio on kuitenkin hankittava, sillä ilman kansainvälistä lehdistönäkyvyyttä elokuva ei todella kansainvälisty ja saa huomioita. Luukkainen kertoo, että joskus kielimuuriongelmia on kierretty kyseenalaisinkin keinoin.

- Espanjassa paikallinen levittäjä oli antanut haastattelun minuna, vastannut minun suullani kysymyksiin. Näin myöhemmin haastattelun itsestäni, jota en ollut antanut, Luukkainen nauraa.

Aloittelijuudesta valttikortti

Luukkainen kertoo käyttäneensä elokuvan myynnissä apunaan myös niin sanottuna "aloittelijakorttia", eikä halunnutkaan antaa kuvaa että olisi alalla heti kuin kotonaan.

- Olen uusi alalla, eikä minulla ole leffakoulupohjaa, en voinut mitenkään tietää miten asiat toimivat, tai edes mitä kysymyksiä tärkeissä palavereissa pitäisi esittää. Sanoin vaan suoraan, että olen uusi näissä kuvioissa, kertokaa te mitä te voisitte antaa minulle ja minä teille.

- Ei kannata yrittää pelata mitään pelejä, miten uskoisi että ala toimii. Silloin häviää ainakin, mies jatkaa.

Elina Rislakki kuitenkin muistuttaa, että aloittelijuudestaan huolimatta Luukkaisen tekemisestä paistoi aina läpi vankkumaton itsevarmuus ja usko omaan tekemiseen. Vaikkeivat alan käytännöt vielä tuttuja olisikaan, pitää olla varma omista tavoitteistaan ja näkemyksistään. Luukkaisella tavoite olikin aina selvä.

- Kun minulta kysyttiin mikä on tavoitteesi, vastasin että seuraava elokuva. Tämän elokuvan pitää menestyä, että pääsen tekemään seuraavaa.

Luukkainen painottaakin puheessaan useaan otteeseen, että Tavarataivasta tehdessään hän piti aina katseensa pitkän tähtäimen suunnitelmassa: kun ensimmäisen elokuvan menestymisen suhteen tehdään kaikki mahdollinen, saattaa joskus päästä tekemään seuraavaa elokuvaa.

Tavoitteisiin kannatti uskoa; Tavarataivas jatkaa kulkuaan maailmalla samalla kun Luukkainen työstää uutta elokuvaa. Miehen uusin dokumentti Never-ending Dream kertoo 1990-luvun eurodance-kulttuurista ja on parhaillaan tuotannossa.

Niina Virtanen 05.02.2015 klo 20:18

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Näytä lisää artikkeleita...