Scorsese luottaa Thelma Schoonmakeriin

Yksi nykyaikaisen elokuvan pitkäaikaisimpia tekijöitä ja vallankumouksellisimpia naisia elokuvassa on tammikuussa 75 vuotta täyttänyt Thelma Schoonmaker. Martin Scorsesen luottoleikkaajana jo viidellä vuosikymmennellä työskennellyt Schoonmaker on kaikkien cinefiilien rakastetuimpia fanituksen kohteita ja nainen, joka vähintään jokaisen Scorsese-diggarin tulee tuntea.

Algeriassa amerikkalaisille vanhemmille syntynyt Schoonmaker päätyi elokuvan pariin vahingossa. Schoonmaker opiskeli kansainvälistä politiikkaa ja venäjää Cornellin yliopistossa, ja vastasi lehti-ilmoitukseen, jossa haettiin leikkaajaa editoimaan eurooppalaisista elokuvista Amerikan levitykseen sopivia pituuksia. Schoonmaker kävi New Yorkin yliopistossa lyhyen leikkauskurssin, missä tutustui yliopistossa opiskelevaan Martin Scorseseen.

Ystävykset aloittivat yhteistyön leikkaamalla erilaisia dokumentteja, ja vuonna 1967 Schoonmaker leikkasi Scorsesen ensimmäisen pitkän elokuvan Kuka kolkuttaa ovelleni? Loppu on elokuvahistoriaa; Schoonmaker on leikannut kaikki Scorsesen fiktioelokuvat.

Poikkeuksellisen läheinen työpari

Leikkausprosessi alkaa Schoonmakerin osalta silloin kun kuvauksetkin alkavat. Nainen saa jokaisen kuvauspäivän jälkeen "dailiesit", eli päivän aikana kuvatut materiaalit, jotka katsoo läpi yhdessä Scorsesen kanssa.

- Dailiesin katsominen on tärkein työvaiheemme yhdessä. Marty reagoi dailies-materiaaleihin hyvin suoraan ja välittömästi, kommentoi kaikkea näkemäänsä ja on ankara itselleen. Hän näkee heti mikä ei toimi, ja sanoo "hävitä tuo, en halua nähdä sitä enää ikinä."
- Minä teen tarkat muistiinpanot Martyn kommenteista ja reaktioista, kerron mitä itse ajattelen ja alan töihin.

Kun elokuva on kuvattu, Scorsese ja Schoonmaker aloittavat ensimmäisen leikkausversion työstämisen. Ensimmäisen leikkauspäivän jälkeen Schoonmaker työskentelee muutaman päivän yksin, jonka jälkeen Scorsese palaa takaisin edit-koppiin. Mitä lähemmäs lopullista leikkausta mennään, sitä enemmän aikaa ohjaaja ja leikkaaja viettävät yhdessä.

- Päätökset ovat siinä kohtaa hyvin nopeita ja välittömiä, jo minuutin aikana saatetaan tehdä monta pientä päätöstä yksityiskohdista.

Joskus työpari kinasteleekin, mutta mitään isoja riitoja heille ei ole koskaan ollut.

- Olemme kuin vanha aviopari; olemme toisinaan eri mieltä, mutta kaikkiin ongelmiin olemme löytäneet ratkaisun. Marty on rehellinen itselleen, hän kyllä myöntää suoraan, jos joku hänen haaveilemansa leikkausratkaisu ei yksinkertaisesti toimi. Pääasiallisesti olemme samalla sivulla siitä mitä teemme, koska ajattelemme aina vain elokuvan parasta.

- Olemme tehneet niin kauan töitä yhdessä, että välillä minä tiedän mitä hän haluaa, ennen kuin hän tietää sitä itsekään.

Schoonmakerilla ja Scorsesella on myös poikkeuksellinen tapa opiskella elokuvaa. Edit-huoneen ulkopuolella olevalle seinälle heijastetaan jatkuvasti vanhoja klassikkoelokuvia ilman ääntä, joita työpari kääntyy välillä katsomaan ja inspiroitumaan klassikoiden elokuvakerronnasta.

- Se on samalla myös maailman paras elokuvahistorian kurssi, kun Marty näyttää ja esittelee millaisia ratkaisuja mikäkin ohjaaja on tehnyt.

Eri leikkausvaiheita työpari pyrkii näyttämään yleensä 12 eri koeyleisölle, joka on suurempi määrä kuin mitä monet muut Hollywood-elokuvat saavat. Koeyleisönäytökset ovat tekijöille aina jännittäviä tilanteita.

- Olemme hyvin hermostuneita testinäytöksissä, koska elokuva ei ole valmis. Mutta ne ovat äärimmäisen tärkeitä tilaisuuksia, koska niissä pääsemme oikeasti seuraamaan katsojien reaktioita.

- Varsinkin The Wolf of Wall Streetissä oli tärkeää katsoa hauskoja kohtauksia, saadaanko yleisöltä oikeissa kohtauksissa naurua, ja jos ei, niin miksi ei. Samaten on tärkeää tarkkailla alkaako yleisö liikehtiä levottomasti jossain vaiheessa. Yleensä lähes koko yleisö alkaa kiemurrella, jos joku asia jatkuu liian pitkään tai ei muuten toimi.

Scorsese leikkaajalle ihanteellinen ohjaaja

Schoonmaker tunnetaan hyvin sydämellisenä ja rakastettuna leikkaajana, joka suhtautuu läheiseen ystäväänsä ja työpariinsa vuosien jälkeenkin suurella kunnioituksella, eikä säästele ylisanoja Scorsesesta puhuessaan.

- En osaa edes kuvailla kuinka hienoa on tehdä töitä niin lahjakkaan, luovan neron kanssa, kenellä on todella kiehtova mielikuvitus. Hän kyseenalaistaa ja analysoi jatkuvasti kaikkea ja sitä on innostavaa seurata. Hänen läheisyydessään oleminen on aina todella ainutlaatuista.

Schoonmaker kehuu Scorsesea myös poikkeuksellisen taidokkaasta leikkauksen ymmärtämisestä. Monet leikkaajat turhautuvat kun joutuvat leikkaamaan elokuvaa, jonka kuvaamista ohjaaja ei ole osannut ohjata leikkauksen kannalta suotuisasti, mutta Schoomaker kertoo olevansa täysin päinvastaisessa tilanteessa.

- Minä saan työskennellä ohjaajan kanssa, kenellä on fantastinen leikkauksen taju, hän ajattelee kuin leikkaaja elokuvaa tehdessään. Hän tekee puolet minun työstäni, kun osaa nähdä elokuvan leikkauksellisesti käsikirjoitusvaiheesta alkaen. Marty onkin usein sanonut, että leikkaus on hänen suosikkityövaiheensa elokuvaa tehdessä.

Digikopioiden säilyminen huolestuttaa

Sen lisäksi että työ Scorsesen kanssa on tuonut Schoonmakerille kolme Oscaria (Kuin raivo härkä 1981, Lentäjä 2005, The Departed 2007), hän tutustui edesmenneeseen aviomieheensä, ohjaaja Michael Powelliin Scorsesen kautta. Scorsese pitää englantilaista ohjaajaa yhtenä suurimmista vaikuttajistaan, ja henkilökohtaisesti etsi Powellin käsiinsä 1960-luvun Englannista, koska halusi viedä Yhdysvaltoihin suuren idolinsa elokuvia, jotka olivat jääneet Amerikassa hyvin vähälle huomiolle. Pian Schoonmaker tutustui 35 vuotta vanhempaan ohjaajaan, jonka kanssa päätyi vihille vuonna 1984. Schoonmaker ja Scorsese pitävät Powellia yhtenä suurista nimistä edelleen.

- Viittaamme Martyn kanssa aviomieheni Michaelin elokuviin aivan jatkuvasti. Leikkaamiseen, näyttelemiseen, valaisuun, kameratekniikoihin, tyyliin ja loistokkaaseen ohjaamiseen - Powellin elokuvat ovat meille suuria esikuvia.

Nykyisin Schoonmaker ja Scorsese tekevät paljon töitä myös Scorsesen perustamassa Film Foundation -säätiössä, joka vaalii vanhojen filmikopioiden säilyttämistä ja restauroi filmikopioita. Parhaillaan säätiö restauroi juuri Powellin klassikkoelokuvia, joista esimerkiksi henkeäsalpaavan upean näköiseksi restauroitu klassikko Punaiset kengät (1948) on saanut paljon kiitosta alalta. Sekä filmin että digitekniikan kanssa työskennellyt Schoonmaker suhtautuu filmin katoamiseen aidon huolestuneesti.

- Jos filmikopiota säilyttää hyvin, se voi säilyä 100 vuotta. Digitaalinen ei säily, se ei ole luotettava formaatti. Tiedostoja pitää varmuuskopioida uudelle alustalle muutaman vuoden välein. Se on pelottavaa.

Vastoinkäymisiin pitää tottua

Schoonmaker kertoo, että Scorsesen taito on siinä, että hän osaa kulkea taiteen ja kaupallisen elokuvan kapeassa välimaastossa niin, että onnistuu saamaan elokuvilleen rahoituksen. Helppoa se ei aina mestariohjaajallekaan ole.

- Moni voisi kuvitella, ettei Scorsesen tasoisella ohjaajalla ole rahoitushaasteita, mutta kyllä hänellä on. Sanon usein nuorille elokuvantekijöille, että älkää pettykö kun saatte vastustusta ja kohtaatte rahoitusvaikeuksia. Ne kuuluvat tähän alaan ja niitä ongelmia on Scorsesellakin, eivätkä ne lopu koskaan.

- Pitää opetella valitsemaan taistelunsa ja tietämään millaisissa tilanteissa on valmis tekemään kompromisseja ja millaisissa ei. Lisäksi täytyy myös ymmärtää ja kunnioittaa niitä tahoja, jotka elokuvan rahoittavat.

Lähteet:
http://www.film.com/movies/thelma-schoonmaker-editor-interview-the-wolf-of-wall-street http://www.moviemaker.com/archives/series/things_learned/wisdom-wednesday-things-ive-learned-by-thelma-schoonmaker/

Niina Virtanen 22.01.2015 klo 13:16

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Näytä lisää artikkeleita...