Åkerlund kiittää urastaan Prodigya ja Madonnaa

Camerimage-festivaaleilla Puolan Bydgoszczissa palkittiin jälleen elokuva-alan uranuurtajia marraskuussa 2014. Yksi palkituista oli ruotsalainen Jonas Åkerlund, joka pokkasi elämäntyöpalkinnon saavutuksistaan musiikkivideo-ohjaajana. Myös useita mainoksia, live-konsertteja sekä lyhyitä ja pitkiä elokuvia ohjannut Åkerlund on ohjannut musiikkivideoita esimerkiksi sellaisille artisteille kuin Madonna, Metallica, U2, Rolling Stones, Rammstein, Britney Spears ja Lady Gaga.

Rohkean persoonallisesta ja visuaalisesti rikkaasta kuvastostaan tunnetun ohjaajan yksi muistetuimpia ohjauksia on musiikkivideoiden saralla kulttiklassikoksi noussut Prodigyn Smack My Bitch Up vuodelta 1997. Åkerlund kertoi videon synnystä Camerimagessa.

- En keksinyt videolle mitään ideaa ja aluksi kieltäydyin työstä. Mutta lopulta keksin idean yhden vauhdikkaan illan jälkeen. Minulla oli vain muistikuva siitä, kun jalkani potkaisi jonkin oven sisään, eikä mitään muuta. Siitä ajatus lähti syntymään, eli video pohjaa tavallaan tositapahtumiin.

Kuvastoltaan hyvin ronski, seksuaalinen ja väkivaltainen video ei kuitenkaan miellyttänyt videon tuotantoyhtiötä.

- Siihen aikaan tein videoistani tarkat storyboardit ja valokuvasin etukäteen videon tapahtumat. Videon tuottaneen firman johtaja näki kuvat, ja ilmoitti heti mitä en saa tehdä. Hän veteli rasteja kuvien päälle "et voi tehdä tätä, etkä tätä, etkä tätä…" Hän sensuroi videotani ennen kuin se oli edes tehty. Mutta kuvauksissa ajattelin, että ei se tyyppi ole täällä, ei minua kiinnosta paskaakaan.

Vastatuuli jatkui leikkausvaiheessa ja video oli päätyä hyllytetyksi.

- Bändi ja levy-yhtiö pyysivät työversion leikkauksesta, ja sain palautteena kirjeen, mikä on minulla edelleen Tukholman kodissani kehystettynä. Kirjeessä lukee "Emme pidä videosta, emme aio käyttää sitä koskaan. Älä jatka sen työstämistä, emme aio maksaa siitä."

Åkerlund halusi kuitenkin tehdä videon valmiiksi ja kun bändi ei sitä enää halunnut, hän otti täyden vapauden työstämiseen.

- Uskoin itse videoon ja ajattelin että saan siitä hyvän työnäytteen. Lähetin lopulta valmiin videon Prodigyn perustajajäsenelle Liamille Englantiin. Kuukauden päästä sain Liamilta puhelinsoiton: "Anteeksi, katsoimme videon vasta nyt. Rakastamme sitä ja haluamme ehdottomasti käyttää sitä."

Prodigy päätyi käyttämään rankimmista kohtauksista sensuroitua versiota myös live-esiintymisiensä taustalla, ja toimi Åkerlundin käyntikorttina Amerikkaan.

- Video muutti elämäni. Se vei minut Yhdysvaltoihin ja oli siellä valtavan suosittu. Videon ansiosta Prodigy pääsi Madonnan Maverick-levy-yhtiölle, ja minä pääsin tekemään Ray of Light -musiikkivideota Madonnalle.

Kunniaa Madonnalle ja Lady Gagalle

Madonnasta Åkerlund puhuu mielellään, sillä artisti on yksi miehen pitkäaikaisimpia yhteistyökumppaneita ja suurimpia inspiraation lähteitä.

MADONNA - Ray Of Light from BONKERS AMSTERDAM on Vimeo.

- Madonna on ollut elämässäni hyvin tärkeä ihminen. Hän on opettanut minulle luovasta työstä paljon, opettanut kyseenalaistamaan kaikkea ja haastamaan itseäni.

- En olisi koskaan uskonut, että suhteemme jatkuisi niin pitkään kuin se on jatkunut. Tein Ray of Light -videon (kuvassa) vuonna 1998 ja edelleen teemme töitä yhdessä. Näin pitkiä ihmissuhteita Madonnalla ei taida montaa ollakaan, Åkerlund nauraa.

Myös erään nuoremman sukupolven naisartistin Åkerlund listaa uransa käänteentekijäksi.

- Muutama vuosi sitten olin juuri tehnyt päätöksen, että lopetan musiikkivideoiden teon. Tuntui ettei ole enää järkeä tehdä niin paljon työtä videoiden eteen, jotka eivät johda mihinkään. Tuntui että artistitkin olivat luovuttaneet hyvien videoiden suhteen ja musiikkiteollisuus oli menossa alamäkeen.

- Sitten sain puhelun nuorelta naiselta, joka esitteli itsensä Lady Gagaksi. Hän halusi ehdottomasti tehdä videon minun ja puvustajana työskentelevän vaimoni kanssa.

- Hän ei lopettanut soittelemista ennen kuin suostuimme tapaamaan hänet, joten lopulta kävimme kahvilla. Heti ensimmäisenä Gaga sanoi "Minusta tulee isompi kuin Madonnasta." Juttelimme pitkään ja kun lähdimme Starbucksista, sanoin vaimolleni: "Hitto soikoon, minä uskon häntä." Myöhemmin kuulin hänen lauluaan ja tajusin, että hän ei ole vain vähän hullu, vaan myös uskomattoman lahjakas.

Pian pyörät lähtivät pyörimään ja Åkerlund kirjoitti yhdessä Gagan kanssa musiikkivideon kappaleeseen Paparazzi (kuvassa), jonka mies ohjasi.

- Se video toi täysin uutta uskoa musiikkivideoihin ja toimi minulle uutena alkuna. Video sai paljon katsojia, mutta lisäksi sain tehdä sen nykypäivänä poikkeuksellisen artistin kanssa, joka todella rakasti videon luomisprosessia ja sai myös minut vaatimaan itseltäni enemmän.

- Ennen Gagaa minussa on herättänyt sellaisen tunteen vain Madonna. Madonna sai minut ensimmäisen kerran uskomaan, että voin olla paljon parempi kuin olin koskaan ajatellut olevani. Gaga synnytti sen tunteen uudestaan, ja tajusin että voin sittenkin vielä nauttia musiikkivideoiden teosta.

Bändien puolesta Åkerlund ylistää saksalaista metallibändi Rammsteinia.

- Rakastan Rammsteinin kanssa työskentelyä, heidän kanssaan syntyy aina jotain merkittävää. Se on bändi, joka todella vaatii ja toivoo jotain erilaista. Heidän kanssaan työskenteleminen on hyvin helppoa, bändillä on hyvä ja avoin huumorintaju ja he tykkäävät myös näytellä.

Bändin heittäytyminen on hyvin nähtävissä esimerkiksi vuoden 2009 Ich tur dir weh -videosta.

- Keksimme ideointivaiheessa, että näyttäisipä siistiltä jos laulaja Tillin suussa palaisi valo. Myöhemmin kun Till tuli kuvauspaikalle, hän oli teettänyt hammaslääkärillä alahampaisiinsa muotin johon saa valot ja lävistänyt poskensa, niin että valon virtapiuhan saa vedettyä posken läpi langattomaan virtalähteeseen.

- Tällaisista jutuista tulee olo, että minua todella hemmotellaan luovilla ja rohkeilla artisteilla.

Kaikki kulminoituu leikkaukseen

Ohjauksen lisäksi Åkerlund leikkaa suuren osan töistään. Vaikkei hän enää ehdi leikata kaikkea, hän kokee itsensä pitkälti myös leikkaajaksi.

- Leikkaus on aina tullut minulle hyvin luonnostaan. Katselin juuri ensimmäisen leikkaamani jutun, ja luulen että tänäkin päivänä leikkaisin sen ihan samoin. Ja silloin kun sen tein, en tiennyt leikkauksesta yhtään mitään, en ollut koskaan leikannut. Olin kuvauspaikalla avustajana, ja kun ohjaaja sanoi että tarvitsemme leikkaajan, minä ilmoittauduin vapaaehtoiseksi.

- Se on ainoa asia elämässäni mistä olen aina ollut todella itsevarma. Vaikka minulla on ollut muunlaisia vaikeuksia, leikkaamisesta tunnistin heti, että tämän minä osaan, tähän minä pystyn. Ja se tunne on pysynyt, minulla on edelleen se sama itsevarmuus leikatessa.

Nuoruudessaan Åkerlund toimi black metal -bändi Bathoryn rumpalina, ja rinnastaakin leikkaamisen rumpujen soittamiseen.

- Olen suuri musiikkifani ja opin jo hyvin nuorena, että leikkaus on hyvin lähellä rumpalin työtä. Ainakin minun tapauksessani, koska niin monet töistäni kerrotaan täysin leikkauksella, rytmillä.

- Lopetin rumpujen soiton leikkaustöiden takia, ja halusin kehittyä maailman parhaaksi leikkaajaksi. Kuvittelin pitkään olevani leikkaaja, mutta valitin jatkuvasti kun sain ohjaajilta niin huonoa materiaalia. Lopulta aloin tekemään omia projektejani. Kuvauspaikalla minulle sanottiin "sinähän olet ohjaaja", johon vastasin "ei ei, minä olen vain leikkaaja, joka on täällä varmistamassa, että saan kaiken materiaalin mitä haluan.", Åkerlund naureskelee.

- Minulla ei ole elokuva-alan koulutusta, joten kesti monta vuotta oivaltaa, että niin, taidan tehdä ohjaajan töitä.

Åkerlund on harvinainen tekijä, joka on päässyt musiikkivideoiden ansiosta Ruotsista Hollywoodiin tekemään suuria musiikkivideotuotantoja maailman isoimmille nimille. Nykypäivänä mies ei usko sen enää olevan mahdollista.

- Hollywoodissa oli aika, jolloin minäkin musiikkivideo-ohjaajana olisin periaatteessa voinut varastaa vaikka Spielbergiltä työn jos olisin halunnut. Nykyään voit tehdä maailman upeimman musiikkivideon, eikä studioita tai tuottajia kiinnosta pätkän vertaa. Ei musiikkivideoista kukaan enää oikeasti välitä.

- Mutta luovuuteen musiikkivideot tarjoavat todella hienon kokeilualustan, ja siinä mielessä ne voivat olla käyntikortti isompiin töihin. Ne ovat yksi harvoja elokuvan keinoja, joissa voit olla täysin vapaa ja tehdä mitä haluat.

Niina Virtanen 11.12.2014 klo 15:39

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Näytä lisää artikkeleita...