Elokuvajulisteen suunnittelun arkea

Kaikissa suurissa elokuvatuotannoissa on yksi vaikuttava tekijä, joka ei käytännössä koskaan saa nimeään elokuvan lopputeksteihin: julisteen suunnittelija. Moni ei tiedäkään kuinka tarkkaan laskelmoitua ja aikaavievää työtä suuren Hollywood-tuotannon julisteen suunnittelu on. Puolalainen Tomasz Opasinski on työskennellyt 13 vuotta Hollywoodissa elokuva-, tv-sarja- ja pelijulistesuunnittelijana, ja on tehnyt satoja maailmankuuluja julisteita Inceptionista Breaking Badiin ja Halo-peliin. Opasinski kertoi työstään Camerimage-festivaaleilla Puolassa marraskuussa 2014.

- Sanotaan, ettei saa tuomita kirjaa kannen perusteella. No juuri sitä minun työni on - jotta te katsojina voisitte tuomita kannen perusteella.

Opasinski muistutti, että julisteen arvo on verkkopalveluiden myötä suurempi kuin koskaan ennen. Käytännössä kaikkia suurimpia verkkopalveluita; Netflixiä, HBO:ta ja iTunes Storea selataan juurikin kansia katsomalla. Opasinski paljasti, että katsojien käyttäytymistä myös julisteiden suhteen tutkitaan tarkemmin kuin moni osaisi odottaakaan. Esimerkiksi Netflixissä saatat nähdä erilaisen kannen samasta elokuvasta kuin kaveri, sillä kansia on jaoteltu sukupuolien mukaan. Muun muassa 007 Quantum of Solace -elokuvasta tehtiin kuluttajatutkimusten perusteella kolmea erilaista versiota: naisiin vetoava, miehiin vetoava ja molempiin sukupuoliin vetoava. Myös eri maihin tehdään erilaisia julisteversioita sen mukaan mitä kuluttajatutkimukset kyseisen maan väestön mieltymyksistä kertovat. TV-sarjojen tapauksessa koeyleisön reaktioita mitataan jokaisesta jaksosta heti sen valmistuttua, minkä pohjalta tehdään päätöksiä seuraavien jaksojen toiminnoista. Testitulokset vaikuttavat jopa julisteiden suunnitteluun.



Kuvassa: Breaking Badin katsojatutkimuksen tuloksia.

Koska internetin myötä myös julisteiden katsominen on muuttunut erilaisiin päätelaitteisiin ulottuvaksi, Opasinski muistuttaa, että julisteita pitää muistaa testata eri kokoisena ja kaikissa mahdollisissa erilaisissa paikoissa ja mittaluokissa. Kuvassa esimerkkejä miten julisteen toimivuutta tulee testata.

Yhdestä elokuvasta satoja erilaisia julisteita

Kokenut suunnittelija painottaa, ettei hänen työnsä ole taidetta, vaan puhdasta myyntiä.

- Juliste on maailman nopein hissipuhe, sinulla on yksi sekunti aikaa vakuuttaa julisteen katsoja. Sen takia et voi rakastaa elokuvaa, jolle teet julistetta. Jos rakastat sitä, et ole puolueeton suunnittelijana, etkä pysty tekemään elokuvan myynnin kannalta parasta mahdollista jälkeä.

Hollywoodissa julisteen tekeminen onkin todella tarkkaan laskelmoitua työtä, joka alkaa jo ennakkotuotannosta. Julistetta ei myöskään tee vain yksi suunnittelija, vaan useamman suunnittelijan työryhmä, jossa kaikki vastaavat omista erikoisosaamisalueistaan.

Kuvassa: Opasinski esittelee julisteiden aikajanaa elokuvaprosessin aikana.



Parhaassa tapauksessa suunnittelutiimi palkataan mukaan kun käsikirjoituksen ensimmäinen versio on valmis, ja työ jatkuu koko elokuvahankkeen ajan useilla erilaisilla julisteversioilla. Siitä huolimatta yksittäisiä julisteversioita taotaan liukuhihnalta nopeaa tahtia. Opasinski itse pyrkii tekemään joka päivä 5-8 erilaista versiota työstämästään elokuvasta. Julisteita toimitetaan asiakkaana toimivalle studiolle häkellyttävä määrä: keskimäärin jokaisesta elokuvasta tehdään noin 800 eri versiota.

- Näin koulutat lohikäärmeesi -elokuva oli ennätys, siitä tehtiin 1300 erilaista julisteversiota.

Opasinski kertoo, että välillä julistesuunnittelija pyydetään mukaan aivan viime hetkillä, kun elokuva on jo valmis. Siitä hän ei kuitenkaan pidä, sillä se vaikuttaa aina laatuun.

- Jos teet työtä kiireessä, laatu ja ammattiylpeys korvautuvat työn valmistumisen tuomalla helpotuksella.

Sadan kerroksen palapeliä

Opasinski on tehnyt paljon erityisesti näyttävästi efektoitujen elokuvien julisteita, mutta käytännössä joutuu usein itse CGI-suunnittelijan asemaan, sillä efektoinnit eivät yleensä ole vielä valmiita kun ensimmäiset versiot julisteesta lasketaan markkinoille. Esimerkiksi Oblivion-elokuvan julisteen vino silta oli täysin Opasinskin ja hänen työryhmänsä käsialaa.

- Jos elokuvasta ei ole vielä juurikaan valmiita kuvia, mietin tarinan alitajuisia viestejä. Oblivionin tapauksessa pyysin studiota kuvailemaan siltaa ja tein sen kuvailujen pohjalta. Mutta tein kuitenkin sillasta vinon vaikka elokuvassa se on suora, koska halusin vinoudella viestiä katsojalle, että elokuvan maailmassa on jotain väärää, ettei se ole täysin normaali, Opasinski kertoo.

Myös Inception-elokuvan pystypäin nousevalla kadulla kuvitettu näyttävä juliste on Opasinskin suunnittelema. Kyseisen julisteen 3D-grafiikat olivat kuitenkin niin monimutkaiset, että toinen toimisto toteutti julisteen renderöinnin, kun Opasinskin koneiden teho ei riittänyt.

- Nykypäivänä pitää ajatella enemmän 3D:tä kuin Photoshoppia. Varsinkin 3D-elokuvan pitää oikeasti näyttää kolmiulotteiselta myös julisteessa.

Työtehoa Opasinskin koneilta ymmärrettävästi vaaditaankin, sillä tyypillisesti julisteiden Photoshop-tiedostoissa on satoja eri layereita, kun yhtä julistetta rakennetaan useista eri palasista. Toisin kuin esimerkiksi Suomessa, missä julisteessa käytetään usein yhtä näyttävää valokuvaa tai muutaman kuvan yhdistelmää, isoissa efektipohjaisissa elokuvissa yksittäisiä valokuvia ei käytetä juuri koskaan.

Kuvissa: Opasinski esittelee kuinka monesta kuvasta The Pacific-tv-sarjan juliste on tehty. Alemmassa kuvassa näyte Photoshopista eri työkerrosten, eli layereiden määrästä.





Näyttelijöissä tärkeintä kasvot

Tietokonegrafiikoiden maailmassa myös näyttelijöiden rooli on entistä pienempi. Opasinski kertookin, että usein on vaikeaa saada elokuvan kuvausten jälkeen kiireisten näyttelijöiden kanssa enää valokuvaussessioita sovittua, joten on täysin tyypillistä käyttää julisteissa päähenkilöiden sijaan stunttinäyttelijöitä, joille käsittelee näyttelijän kasvot.

- Jos elokuvan budjetti on pieni, panosta kasvoiltaan kiinnostavan näköisen näyttelijän castaamiseen. Kasvot ovat kaikista tärkeimmät, Opasinski kertoo.

Välillä kasvojen ja lähikuvien castaamisessa sattuu myös vahinkoja. The New World -elokuvan julisteeseen käytettiin tatuoidun intiaanihahmon selkäpuolta, jossa oli suuria tatuointeja. Työryhmä innostui näyttävistä tatuoinneista, mutta lopulta ne piti kuitenkin käsitellä uudestaan.

- Kävi ilmi, että ne olivat Los Angelesin alueen jengitatskoja, Opasinski naurahtaa.

Niina Virtanen 04.12.2014 klo 15:05

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Jouni Vikman

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Jouni Vikman

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Jouni Vikman

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Jouni Vikman

Näytä lisää artikkeleita...