Koston tuulahdus

Quantum of Solacen viimeisten kohtausten tekeminen pitkän ja uuvuttavan, kuusi kuukautta kestäneen kuvaussession jälkeen oli tunteellinen kokemus. Tuotannon viimeisten tuntien aikana Pinewood-studioilla lähellä Lontoota Craig ymmärrettävästi tunsi takautuvasti koko intensiivisen kokemuksen kosketuksen.

– Se oli hyvin tunteellista, Daniel Craig kertoo pian kuvausten päättymisen jälkeen Lontoossa.
– Viimeinen kuvauspäivä oli lauantai ja lopetimme puolilta öin. [Ensimmäinen apulaisohjaaja] Michael Lerman sanoi: ”hyvät naiset ja herrat, 22. Bondin, Quantum of Solacen pääkuvaukset ovat nyt valmiit”, ja tunsin oloni liikuttuneeksi. Oikeasti. Tämä on ollut yksinkertaisesti ihmeellistä.
Craig tunnustaa myös tunteneensa valtavaa helpotusta, vaikkakin vain hyvässä mielessä. Hänestä Quantum of Solace oli vaativampi projekti kuin Casino Royale.
– Tässä oli aivan erilainen tunnelma monestakin syytä. Tämä oli vaikeampaa, koska olimme ainakin puolet kuvausten kuudesta kuukaudesta tien päällä. Aikataulu oli tosi tiukka, joten lepoaikaa on ollut vähän. Mutta se on vaivan arvoista.
– Vaikka Casinoon liittyi kaikki se kuhina roolin saamisesta, tämän teossa olin mukana kuukausia ennen kuvausten alkua. Tutkin käsikirjoitusta, olin osallisena näyttelijävalinnoissa ja keskusteluissa Marc Forsterin ottamisesta mukaan ja niin edelleen. Eli kyse oli paljon enemmästä kuin vain kuvauksista. Ja fyysisestikin tällä kertaa oli enemmän tekemistä. On kuin viimeksi olisi ajateltu, että ”kappas, hän selvisi siitä, laitetaan hänet tekemään lisää”! Mutta oikeasti kaikki on ollut monella tapaa jännittävää ja palkitsevaa, Craig nauraa.

Quantum of Solace (C) 2008 Danjaq, United Artists,
CPII. 007 and related James Bond Trademarks, TM Danjaq.

Quantumin salaisuus

Quantum of Solacen tarina alkaa siitä mihin Casino Royale jäi, sydämensä särkeneestä Bondista.
– Bond yrittää löytää miehet, jokta tappoivat hänen rakastamansa naisen, Craig selittää.
– Tarina kertoo siitä, miten hän alkaa kaivella tapahtunutta ja löytää organisaation nimeltä Quantum, joka manipuloi maailmaa omia etuja ajaakseen.
Quantumia johtaa salaperäinen ja karismaattinen Dominic Greene (Mathieu Amalric), ja Bondille selviää hänen suunnitelmansa kontrolloida kehitysmaiden arvokkaimpia luonnonvaroja.
– Quantum nivoutuu hyvin Spectreen, Flemingin kirjojen kansainväliseen terroristijärjestöön, mystiseen organisaatioon. Elokuvassa yritykset ostavat hyödykkeitä kontrolloidakseen niitä, enkä usko sen olevan kovin kaukana reaalimaailmasta.
Bond-elokuvien tunnusmerkki ovat Bond-tytöt, joita ovat näytelleet sellaiset naiset kuin Ursula Andress, Diana Rigg, Jane Seymour, Michelle Yeoh, Halle Berry ja monet muut. Quantum of Solace esittelee kaksi kaunista ja lahjakasta nuorta näyttelijätärtä, joille Craig povaa kansainvälistä menestystä: Olga Kurylenko on Camille ja Gemma Arterton MI6-agentti Fields.
– Kumpikin on loistava näyttelijä, sanoo Craig
– Ja he tekivät hienoa työtä. Gemma on nouseva tähti, ja olimme onnekkaita saadessamme hänet. Olgan työskentelyssä on jotain mystistä syvyyttä. Kummallakin on tärkeä osa elokuvassa. Olgan piti tehdä paljon omia stunttejaan ja hän pärjäsi hienosti.
Elokuvassa on näyttävä kohtaus, jossa Bond on satimessa liekehtivässä rakennuksessa. Millaista sitä oli kuvata?
– Ennenkokematonta. Efektivastaavamme Chris Corbould on nero. Tietysti minulla oli stuntti tosi vaarallisissa tilanteissa, mutta tulipallot leimahtelivat vain parin metrin päässä. Vaikka ne oli hienosti suunniteltu ja tarkasti suunnattu, niiden kuumuuden oikeasti tunsi.
Uusimmissa Bondeissa ei ole vempeleitä siinä määrin kuin aikaisemmissa elokuvissa.
– MI6 on hahmoteltu uusiksi, ja jos haluaisimme pikkuvekottimia, niiden pitäisi tulla jonkun Q:n kaltaisen hahmon kautta, mutta sitten meidän pitäisi esitellä kyseinen henkilö. Nykyään voi ottaa minkä tahansa lehden ja tilata minkä vempeleen tahansa, vaikka infrapunakuuntelulaitteen lapsillesi. Maailmassa ei oikein ole mitään meille käyttökelpoista, ellemme oikein ala tutkia asiaa. Emme silti ole low-fi, meillä on kaikkea satelliiteista ja paikannuksesta alkaen. Niihin viitataan, mutta en näpertele niiden kanssa.

Kolmatta vuotta Bondina

Craigin paluu 007:ksi jatkaa hänen valtavan menestynyttä debyyttiään roolissa Casino Royalessa, elokuvassa joka korjasi tuplapotin voittamalla yleismaailmallista kiitosta kriitikoilta ja keräämällä melkein 500 miljoonaa dollaria lippukassoilla. 41-vuotiaalle tähdelle Quantum of Solacen haaste oli yksinkertaisesti tehdä vieläkin parempi elokuva.
– Tarkoitus ei todellakaan ole lepäillä laakereilla. Kaikki olivat ilahtuneita – minä etunenässä – kun Casino Royale menestyi niin hyvin. Se oli palkkio koko tiimin tekemästä kovasta työstä. Mutta homman nimi on, että täytyy pyrkiä parempaan ja tehdä elokuva, joka ei ainoastaan pärjää edellisen rinnalla vaan pistää vieläkin paremmaksi. Meillä oli kaikki avaintekijät kohdallaan – fantastinen ohjaaja, hyvät näyttelijät ja kirjoittajat ja loistava miehistö.
Craig on nyt ollut pari vuotta Mr. Bond, James Bond, ja se tuntuu hyvältä.
– Olen tosiaan heittäytynyt siihen. Henkilökohtaisesti, kahden vuoden jälkeen, tunnen muuttuneeni. Oikeasti. Katson elämää ja itseäni eri tavalla, mutta se taisi olla osa hommaan suostumisen tarkoitustakin. Yleensä ottaen muutos on ollut parempaan. Sille täytyy nauraa ja pilailla sen kustannuksella, silloin siitä tulee nautinto ja hyvä asia.
Ainakin hän myöntää nauttivansa matkustamisesta ja eksoottisista kuvauskohteista.
– Kohteet ovat fantastisia. Ne ovat myös mielenmaisemia. Colon ja Panama City jäivät mieleen. Outoja paikkoja kaukana kotoa. Mutta ihmiset olivat ystävällisiä ja avuliaita ja innoissaan vierailuistamme. Oleilu Chilessa 3 km korkeudessa observatoriossa, missä ei ollut ketään muita lähimaillakaan oli huimaa. Italia on upea paikka. Kuva Sienaan saapumisesta on kuin animaatio, törkeän upea. Mutta kyse oli vain siitä, miten Marc oli sijoittanut kameran ja suunnitellut sen liikkeet.
– Olemme sanoneet, että haluamme välttää tietokone-efektejä, mutta tilanteissa kuten kohtauksessa, jossa nyysimme Dakotan, niitä ei voi välttää. Corbould väsäsi Dakotan rungon, jota pystyimme lentämään – tai ainakin saimme sen näyttämään lentämiseltä.
Lentääkö agenttia näyttelevä mies itse?
– Teoriassa osaan lentää, mutta teoriassa osaan mitä vain! Olen ottanut muutaman oppitunnin, jotta näyttäisin edes puoliksi siltä kuin tietäisin mitä olen tekemässä, Craig nauraa.

Episodi [www.episodi.fi]

Daniel Craigin tähdittämiä leffoja: http://www.leffatykki.com/henkilo/daniel-craig
Lue Quantum of Solacen arvostelut / kommentoi: http://www.leffatykki.com...elokuva/quantum-of-solace

Jouni Vikman 18.11.2008 klo 21:30

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Näytä lisää artikkeleita...