Ajan henki

New Yorkin keväisillä sarjakuvafestivaaleilla on tungettava 64 000 sarjakuvafanin läpi päästäkseen haastattelemaan Frank Milleriä. Hän on esittelemässä Will Eisnerin 1940-luvulla luomaan The Spirit -sarjakuvaan perustuvaa elokuvaansa. Miller, sarjakuvataitelija itsekin, näkee eri viihdemedioiden nykyisen yhteennivoutumisen taidemuotojen tanssina.

Stormtrooper tanssii amatsonisoturin kanssa, vieressä Teräsmies ja Rogue poseeraavat kameralle. Pukujen laatu ällistyttää, mutta vähemmän kehittyneet vatsalihakset ja sekainen tukka kertovat, ettei Hollywood-elokuvien virheettömiä supersankareita voi kopioida reaalimaailmassa – ei edes New Yorkin Comic Con -messuilla. Jos joku pulaan joutunut neito huutaisi apua, lähin Teräsmies todennäköisesti tarttuisi kännykkään ja soittaisi poliisille. Se on jotenkin lohduttavaa.

Epätavallisen löytäminen jokapäiväisestä oli teema, jonka hyödyntämisestä sarjakuvissa Will Eisner (1917–2005) nautti. Häntä kiehtoivat uskomattomat tarinat, joita tavallinen ihmiselämä sisältää. Eisnerin kuuluisin luomus, Spirit, on mies ilman supervoimia. Hän on tehnyt syntiä siinä missä kuka tahansa meistä, mutta hänen kohtalonsa on puolustaa kaupunkiaan.

Spirit-elokuvan ohjaaja Frank Millerin haukkamaiset piirteet löytyvät viimein. Hän julistaa sarjakuvien hyvän ja pahan konseptit draamansa elementeiksi.

– Olen romantikko, minusta on sankareiden työtä hakata pahat kaverit. Romantiikka on oleellinen osa seikkailua, sen vuoksi matkaamme läpi elämän. Syvimmät intohimomme pintaan nostavat asiat tiivistyvät kuvaan, jossa sankari syöksyy köyden varassa pelastamaan kaunista naista tai maailmaa.

– Eisner ja minä rakastimme monia samoja asioita. Yksi niistä oli New York ja toinen kauniit naiset. Elokuva on täynnä naisia, kuten oli sarjakuvakin. Siinä ainakin olemme uskollisia Eisnerille. Spiritin tekee edelleen erikoiseksi se, että se oli sankarillisesti romanttinen, mutta ei tarkoitettu lapsille. Sankaria ajavat voimat olivat hyvin aikuismaisia. Motivaatioita olivat miehiset velvollisuudet, eivät jättirobotit, joita pitää hakata kunnes ne kaatuvat.

Sarja- ja elokuvista

– Päivääkään ei mennyt etten kuvitellut hänen nousevan haudastaan ravistelemaan minua, Miller kertoo, kun kysytään kuvitteliko hän Eisnerin katsovan työskentelyään tuonpuoleisesta.

– Olimme ystäviä pitkään ja kuvittelen, että hän olisi nauttinut tavastani lähestyä elokuvaa kuten hän lähestyi sarjakuvaa 1930-luvulla. Silloin tekniikan huippua olivat soopelinkarvasivellin ja Bristol-paperi. Minun tapauksessani ne ovat tietokoneen ihmeet. Olen todistanut vallankumousta siitä lähtien, kun Robert Rodriguez veti minut Sin Cityyn. Ensimmäistä kertaa valkokankaalla pystyi esittämään sarjakuvataiteilijan aivoituksia, jotka loistavat näyttelijät herättivät eloon.
Vaikeinta projektissa ei ollutkaan yhden median sovittaminen toiseen.

– Jos kuvaa Tuulen viemää -elokuvan, filmatisoi hyvän kirjan. Spirit-elokuvassa sovittaa loistavan kirjan ja loistavan kuvateoksen. Minusta elokuvien ja sarjakuvien välillä on hieno yhteys, kuin tanssi, joka kehittyy ja kehittyy. Aikaisemmin se oli avolouhos, nyt se on jo tangoa. Anime, tietokoneanimaatiot, live-toiminta ja sarjakuvat ovat melkoinen taidelajien törmäys. Mihin se vie? En tiedä, mutta haluan olla mukana matkalla.

– Spiritin arvot eivät voisi olla ajankohtaisempia, sillä ne ovat ikuisia. Kaikki hyvä fiktio pohjaa perustotuuksiin. Eisner ei ollut kuullut Teräsmiehestä tai Lepakkomiehestä, hänen lähteensä olivat Zorro, Shadow, Raymond Chandler ja Dashiell Hammett. Ne eivät menetä kiehtovuuttaan, sillä ihmisluonne ei muutu, eivätkä tarinat ihmismielen pimeydestä ja moraalisista konflikteista.

– Yllättäen haaste ei ollut visuaalisella puolella, sillä nykyään voi kankaalla tehdä mitä vain. Suurin taistelu oli tarina. Eisner kirjoitti lyhyitä, noin seitsemänsivuisia tarinoita, ja minun piti tehdä puolitoistatuntinen elokuva. Halusin rakentaa tarinan Sand Sarefin ympärille, mutta tiesin tarvitsevani Octopus-konnan, ja kesti aikansa koota elementit lopputulokseen, joka olisi uskollinen Eisnerille olematta yksi yhteen -kopio. Eisner ei tarvitse monumenttia, hän olisi halunnut minun pyrkivään parhaaseen mahdolliseen elokuvaan hänen materiaalinsa pohjalta.

Miehiä ja näyttelijöitä

Siirtyminen sarjakuvantekijästä ohjaajaksi on tehnyt Milleristä julkkiksen, mutta hän kertoo pitävänsä jalat maan pinnalla, varsinkin juhlistaessaan oppi-isänsä elämäntyötä.

– Minulta ei kannata kysyä Hollywoodista. Olen kuvannut elokuvia Texasin Austinissa ja Uuden Meksikon Albuquerquessa, olen työskennellyt teksasilaisen Robert Rodriguezin kanssa, ja Spirit-tuottaja Deborah Del Prete on Culver Citysta käsin työskentelevä entinen newyorkilainen.

Spiritiä esittää Gabriel Macht, joka Suomessa on viimeksi nähty elokuvissa Sekavia suhteita ja The Good Shepherd.

– Vaadin alusta alkaen, että kyseessä ei saa olla kovin tunnettu näyttelijä; Spirit ei saa olla vain yksi jonkun tähden rooleista. Olin jo lakannut laskemasta koekuvauksia, kun Gabriel Macht alkoi erottua joukosta. Hollywood tuottaa hyviä miesnäyttelijöitä, mutta harvoja miehiä. Gabriel pystyi tuomaan hahmoon elokuvaidolin charmia ja sankarin intensiteettiä.

Paz Vega särki sydämeni. Hän on yksi kauneimmista naisista, jotka olen nähnyt, erinomainen näyttelijä ja fyysisestikin rohkeimpia tapaamiani ihmisiä. Meidän oli keskeytettävä erään miekkailukohtauksen kuvaukset, sillä näin, että heti kun hän laski valtavat teräaseensa, hänen kätensä tärisivät uupumuksesta. Minun oli käskettävä häntä lopettamaan, sillä hän halusi urheasti ja innokkaasti tuoda esiin Plaster of Parisin kuumeiset unikuvat.

Miller asettelee sanansa varovasti, kun häneltä kysytään odotuksia Spiritin menestyksestä.

– En tiennyt mitä odottaa Sin Citylta tai 300:lta, enkä tiedä nytkään. Voin vain luvata vilpittömästi yrittäneeni tehdä hyvän elokuvan ja samalla osoittaa kunnioitusta oppi-isälleni. Elokuva on mielestäni jännittävä ja romanttinen. Olen varma, että sillä on hyvät mahdollisuudet, mutta eihän sitä ikinä tiedä.

Käännös ja toimitus: Jouni Vikman
Episodi [www.episodi.fi]

30.06.2008 klo 17:29

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Näytä lisää artikkeleita...