#MeToo-myllytyksestä osansa saanut Woody Allen: ”En ole ajatellut jäädä eläkkeelle.”

10.7.2019 17:10

Maineikas elokuvaohjaaja Woody Allen (kuvassa) sai #MeToo-liikehdinnän myötä osakseen negatiivista julkisuutta, kun ahdistelusyytteet hänen ottotytärtään kohtaan nousivat uudelleen esiin. Vaikka moni kuulu näyttelijä kieltäytyikin niiden vuoksi jatkossa yhteistyöstä Allenin kanssa, ohjaaja ei tästä lannistunut. Hän tekee parhaillaan Espanjassa uutta elokuvaa, työnimeltä Rivkin’s Festivalia, yhdessä mm. Gina Gershonin ja Christoph Waltzin kanssa.

83-vuotiaan Allenin kanta työntekoon on jämäkkä:

– En ole koskaan ajellut jäädä eläkkeelle. Siitä asti, kun aloitin, olen aina pyrkinyt keskittymään työhöni, huolimatta siitä, mitä perheessäni tai politiikassa tapahtuu. En esim. ajattele sosiaalisia liikkeitä. Elokuvani kertovat ihmissuhteista, ihmisistä. Ja yritän saada niihin huumoria mukaan. Jos kuolen, kuolen luultavasti kuvauspaikalla, niin voi aivan hyvin tapahtua.

Toisin kuin Allen, näyttelijä Kevin Spacey on esiintynyt julkisuudessa #MeToo-pyöritykseen jouduttuaan aivan toisenlaisissa tunnelmissa: Spacey esim. on kuvattu uran loppumiseen viittaavassa lippalakissa. Näyttelijä on edelleen usean syytteen kohteena, mutta hiljattain yksi niistä vedettiin pois häntä seksuaalisesta ahdistelusta syyttäneen nuorukaisen toimesta. Kävi myös ilmi, että tässä jutussa tärkeänä todisteena ollut kännykkä oli kadonnut sen jälkeen, kun se oli palautettu nuorukaiselle ja tämän perheelle.

Lähteet: Deadline, Indiewire

Kuva: Colin Swan