Thor: Ragnarök -ohjaaja kertoo Hitler-satiiristaan

Pari vuotta sitten yleisöjä Thor: Ragnarök -supersankariseikkailulla ilahduttanut Taika Waititi tuo loppuvuodesta maailmanensi-iltaan uuden leffansa. Jojo Rabbit -niminen leffa on satiirinen sotadraama, sillä se sijoittuu toisen maailmansodan keskelle.

Waititi, joka on kirjoittanut Jojo Rabbitin Christine Leunensin teoksen pohjalta, nähdään elokuvassa myös kameran edessä Hitlerin roolissa. Tuoreessa haastattelussaan Waititi paljastaa, ettei hänen lähestymistapansa diktaattorin osaan ollut erityisen monimutkainen.

- Minun ei tarvinnut tehdä yhtään taustatyötä, enkä myöskään tehnyt. En pohjannut [hahmoa] mihinkään Hitleristä aiemmin näkemääni, tein hänestä vain version itsestäni, mikä tarkoittaa huonoa kampausta ja typeriä pikkuviiksiä. Sekä keskivertoa saksalaista aksenttia, Waititi summaa.

Käsikirjoittaja-ohjaajan lähestymistavalle on perustelunsa. Waititi halusi elokuvastaan vihattoman komedian, ja toisaalta Jojo Rabbitissa nähtävä Hitler on sodan keskellä ilman isää elävän pikkupojan mielikuvituksen tuote. Elokuvan muissa osissa nähdään mm. Scarlett Johansson, Sam Rockwell ja Roman Griffin Davis.

Lähteet: Deadline, The Wrap, IndieWire

Kuva: 20th Century Fox/Jojo Rabbit, 2019

R. Isoviita 16.05.2019 klo 14:11

Solo: A Star Wars Story -leffalle halutaan jatko-osa

Viime vuoden floppeihin kuuluneella leffalla on sittenkin ystäviä.

Tarantinon uusimmalle annettiin aplodit seisten

Cannes’n elokuvavieraat ovat nähneet Once Upon a Time in Hollywoodin.

Schwarzeneggerin kimppuun hyökännyt ei joudu syytteeseen

Toimintatähden päälle karattiin viikonloppuna.