Star Wars -tähti Peter Mayhew on poissa

Rakastettua suurta ja karvaista Chewbaccaa jo ensimmäisessä Tähtien sota -elokuvassa vuonna 1977 näytellyt Peter Mayhew on kuollut. Teksasissa sijaitsevassa kodissaan pois nukkunut Mayhew oli 74-vuotias. Mayhew'n virallisella Twitter-tilillä annetun tiedotteen mukaan hän kuoli perheensä ympäröimänä 30.4.19.

Englannissa syntynyt Mayhew työskenteli alkujaan lontoolaisessa sairaalassa, mutta päätyi efekti- ja animaatiovisionäärinä tunnetun Harry Harryhausenin kautta elokuvauralle. 2,21 m:n pituinen Mayhew herätti myös nuoren elokuvantekijä George Lucasin huomion. Lucas etsi kookkaita näyttelijöitä silloin vielä tuntemattomaan fantasiaseikkailuunsa, ja David Prowsen asettauduttua Darth Vaderin osaan, Mayhewille lankesi karvaisen ja karjahtelevan wokiee Chewbaccan rooli.

Tästä tuli myös Mayhew'n tunnetuin osa. Hän palasi Chewbaccaksi viimeisen kerran J.J. Abramsin ohjaamaan Star Wars: The Force Awakens -elokuvaan, jossa hän toimi myös tämän roolin häneltä perineen ex-koripalloilija Joonas Suotamon mentorina.

Lähteet: Variety, The Wrap, Twitter

Kuva: Valdez Lopez

R. Isoviita 03.05.2019 klo 02:41

Tarantinon uusimmalle annettiin aplodit seisten

Cannes’n elokuvavieraat ovat nähneet Once Upon a Time in Hollywoodin.

Schwarzeneggerin kimppuun hyökännyt ei joudu syytteeseen

Toimintatähden päälle karattiin viikonloppuna.

Seuraava Batman-näyttelijä on lähes valittu?

Lista vaihtoehdoista lyhenee.

Thor: Ragnarök -ohjaaja kertoo Hitler-satiiristaan

Taika Waititi esittää dikataattoria itse.