Erikoinen paljastus: animaattorilegenda loi mm. Pienen merenneidon kykenemättä kuvittelemaan hahmoa

10.4.2019 23:13

Disneyn ja Pixarin animaatioita katsoessa useat äityvät kiittelemään mm. niiden mielikuvituksellisia hahmoja ja maisemia. Niinpä onkin ehkä yllättävää, että esim. Pienen merenneidon luonut animaattori Glen Keane ei tosiasiassa kykene kuvittelemaan mielessään minkäänlaisia hahmoja.

Keane, joka on piirtänyt keskeisiä hahmoja mm. animaatioihin Pocahontas, Pelastuspartio Bernard ja Bianca sekä Oliver ja kumppanit, on yksi harvinaista ns. mielen sokeutta potevista. Tätä tilaa esiintyy arviolta 2%:lla väestöstä. Viralliselta nimeltään sitä kutsutaan afantasiaksi, ja siihen voi liittyä myös esim. kyvyttömyyttä kuvitella ja kuulla mielessään musiikkia.

Keanen tavoin myös Pixarin johdossa vuosia työskennellyt Ed Catmull ei pysty visualisoimaan mielessään muiden ihmisten tapaan. Hän toteaa havainneensa ongelmansa ensimmäistä kertaa meditoidessa:

– Suljin silmäni… En pystynyt näkemään yhtään mitään ja yritin kokonaisen viikon kuvitella mielessäni palloa[, kuten minua oli kehotettu].

Toy Story -leffasarjan uraauurtavaa animaatioteknologiaa kehittämässä ollut Catmull on afantasiasta huolimatta voittanut mm. animaatioalalla arvostetun Annie-palkinnon ja useita Oscar-akatemian tunnustuksia. Keane ei ole hänkään jäänyt vaille kunnianosoituksia, sillä hänellä on kolme Annieta (mm. Tarzanin hahmoanimoinnista) ja yksi Oscar parhaasta lyhyestä animaatioelokuvasta.

Lähteet: BBC, Guardian, Tiede, YLE

Kuva: Disney/ Pieni merenneito, 1989