Viime vuoden paras näyttelijätiimi oli yllätys

Yhdysvaltalainen näyttelijöiden kilta SAG on jälleen palkinnut vuoden parhaimmistoa. Näyttelijöiden palkintogaalassa koettiin myös yllätys, sillä ensimmäistä kertaa sen historiassa iso tunnustus annettiin sarjakuvafilmatisoinnille.

Vaikka yleensä vuoden parhaimmistoon valitaan niiden elokuvien tekijöitä, joiden työnjälkeä on nähty valkokankailla vasta lähempänä vuoden loppua, tällä kertaa voittoon ylsi jo liki vuosi sitten maailmanensi-illan saanut Black Panther. Näyttelijöiden kilta palkitsi kyseisen Marvel-filmatisoinnin parhaan näyttelijätiimin palkinnolla (Award for Outstanding Performance by a Cast in a Motion Picture).

Palkintoa vastaanottamassa ollut Chadwick Boseman, joka esittää leffan nimihahmoa, totesi kiitospuheessaan, kuinka kaikki tietävät, miltä tuntuu saada kuulla olevansa ulkopuolinen, ja ettei näyttämöllä olisi tilaa.

- Tiedämme, millaista on olla muiden alapuolella… ja siksi teimme joka päivä töitä, koska tiesimme haluavamme antaa jotakin erityistä maailmalle. […] Siten pystyimme luomaan maailman, joka olisi sellainen kuin me haluaisimme maailman olevan, Boseman luonnehti.

Black Panther on myös Oscar-ehdokkaana mm. parhaaksi elokuvaksi, joskaan sen voitto tässä kategoriassa ei ole kovin todennäköinen, sillä mm. tuottajien kilta jätti Black Pantherin kokonaan palkinnoitta omassa gaalassaan yli viikko sitten.

Lähteet: Deadline, Variety, Producers Guild

Kuva: Marvel Studios/Black Panther, 2018

R. Isoviita 28.01.2019 klo 07:58

Suuryhtiöiden kiista Spider-Manista: hyvät ja huonot puolet

Sony on tiedottanut neuvottelujen tilasta.

Matrix saa jatkoa, mutta miksi Laurence Fishburne ei ole ehkä mukana?

Keanu Reeves ja Carrie-Anne Moss uusivat roolinsa.

Arvaatko, kuka Downton Abbey -tähti harkitsi paluutaan pisimpään?

Elokuva jatkaa sarjan vaiheita syyskuussa.