Mitä ihmettä - kymmenet tuhannet allekirjoittivat vetoomuksen Disneyä vastaan

Jopa 50 000 allekirjoittajaa on jo ottanut osaa vetoomukseen, mikä on perustettu Disneyn toiminnan takia. Allekirjoittajat ovat suivaantuneet siitä, että yhtiö on rekisteröinyt käyttöönsä "Hakuna matata"-fraasin.

Tämä Leijonakuninkaasta tuttu lausahdus on swahilia ja tarkoittaa vapaasti suomentaen: "Ei huolia." Fraasin rekisteröinti tapahtui jo 1990-luvulla, kun Leijonakuningas-piirretty oli tuore, mutta vetoomus on luotu nyt elokuvan uuden version ollessa tekeillä. Vetoomuksen luonut afrikkalainen Shelton Mpala katsoo, että Disney estää fraasin rekisteröinnin kautta afrikkalaisia käyttämästä mm. Keniassa ja Ugandassa suosittua fraasia itse.

Tapaus muistuttaa luonteeltaan hieman Disneyn Coco-animaation yhteydessä esille noussutta vastustustapausta, jossa meksikolaiset kritisoivat äänekkäästi Disneyn pyrkimystä rekisteröidä käyttöönsä kuolleiden päivää tarkoittavan käsitteen "Dia de los Muertos". Kuolleiden päivä on meksikolaisessa kulttuurissa tärkeä juhla, eikä yhtiö lopulta rekisteröinyt käsitettä itselleen.

Hakuna matata saattaa olla Disneyn hallussa, mutta eräiden asiantuntijoiden mielestä yhtiö ei tyystin silti estä afrikkalaisia käyttämästä sitä. He eivät esim. saa ehkä myydä samalla fraasilla koristeltua tuotetta Yhdysvalloissa, mutta kotimaassaan kyllä.

Lähteet: The Guardian, CNN
Kuva: Disney

R. Isoviita 19.12.2018 klo 18:40

Päivitys kolmannen Bill & Ted -leffan tilanteeseen

Elokuva on kuin onkin tulossa.

Ralph Fiennes kiusoitteli Voldemortin paluusta

Näyttelijä pitää pahisroolistaan.

Captain Marvelille kehitteillä suuria suunnitelmia

Leffa sai kassakoneet laulamaan.