Christian Balen sanojen muistaminen säästi ohjaajan pahimmalta

Vuodenvaihteen jälkeen luultavasti myös Suomeen rantautuva elämäkertaleffa Vice oli kova koitos tekijöilleen. Muuntautumiskyvystään kuulu Christian Bale (kuvassa) lihotti itseään parikymmentä kiloa Yhdysvaltain entisen varapresidentin, Dick Cheneyn, roolia varten. Mutta myös elokuvan ohjaajan kroppa oli kovilla.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Adam McCay kertoo Deadlinen haastattelussa kuvausten aiheuttaman stressin olleen kova.

- Kun tein elokuvaa, tiedostin, että lihoin ja poltin paljon, McCay toteaa.

Kuvausten jälkeen hän päätti aloittaa elämäntaparemontin, mutta sen alku oli niin raju, että McCay havahtui kesken kuntoilun pistelevään tunteeseen käsissään ja vatsanväänteisiin. Nämä tuntemukset palauttivat hänen mieleensä keskustelun kuvausten ajalta.

- Valmistauduimme ottoon, jossa [Cheneyllä] on sydänkohtaus, kun Christian Bale kysyi minulta, kuinka minä halusin hänen näyttelevän sen. Ja minä ihmettelin, mitä hän tarkoitti: Sehän on sydänkohtaus, eli käteen pitäisi sattua, eikö vain? Hän vastasi siihen: "Ei, ei. Yksi yleisimmistä oireista on, että tulee huono olo ja vatsaan sattuu." Juuri se muistui mieleeni [kun tunsin oloni huonoksi], ja ryntäsin heti hakemaan lasten aspiriinia ja soittamaan vaimolleni, minkä jälkeen minut vietiin nopeasti sairaalaan, McCay kertaa.

Sydänkohtaus ei onnekkaasti jättänyt hänelle vakavia vaurioita. McCay sai sairaalasta myös sydämensä pallolaajennuksesta oman videotaltioinnin. Elokuvantekijänä hän ei halunnut heittää moista materiaalia hukkaan, vaan kyseinen pätkä nähdään osana Vice-leffaa.

Läteet: Deadline, ScreenRant

Kuva: Annapurna Pictures/Vice, 2018

R. Isoviita 30.11.2018 klo 22:33

Queen esiintyy Oscar-gaalassa

YLE Teema esittää gaalan suorana.

Bruno Ganz 1941-2019

Pidetty sveitsiläistähti nukkui pois.

Uusi Pirates of the Caribbean -versio kohtasi jo ongelmia

Käsikirjoittajat kaikkosivat.

Jared Leton tie Jokerina saattaa olla ohi

Uusia järjestelyjä.

1980-luvun pullistelijasankarien paluu toteutumassa?

Myös Arnold Schwarzenegger on toiveikkaana.