Tässä on syy, miksei Rooney Maraa valittu Lisbeth Salanderiksi uudelleen

5.9.2018 12:54

Loppuvuodesta maailmanensi-iltaan tulevassa The Girl in the Spider’s Web -elokuvassa nähdään jälleen Millennium-trilogiasta tuttu hakkeri Lisbeh Salander. Hahmon esittäjä kuitenkin on eri kuin ennen, vaikka tätä viimeksi David Fincherin ohjaamassa elokuvassa esittänyt Rooney Mara saikin hyvää palautetta roolisuorituksestaan monilta.

Mara odotti pitkään pääsevänsä takaisin Lisbethiksi. Uudessa elokuvassa roolin on kuitenkin perinyt oheisessa kuvassakin näkyvä Claire Foy (The Crown).

– Olin toiveikas paluun suhteen, mutta he päättivät toisin. Se oli hahmo, jonka [nahoissa] halusin aina pistäytyä uudelleen, mutta niin ei käynyt, Mara totesi Yahoo! Moviesille runsas vuosi sitten.

Miksi osaan ei sitten tuotu samaan näyttelijää taikaisin? The Girl in the Spider’s Webin ohjaaja Fede Alvarez paljastaa syyn EW:lle antamassaan haastattelussa:

– Siitä oli paljon kiistaa – mutta ei minun kanssani – enimmäkseen studiolla, josko he lähtisivät sille tielle tai eivät. Luulen, että se olin lopulta minä, joka puutuin peliin sanomalla, että haluan oman roolituksen. Ohjaajana en vain pitänyt ajatuksesta ottaa toisen roolittamia näyttelijöitä [omaan elokuvaani]. Niin paljon kuin arvostinkin Fincheriä elokuvantekijänä, Rooney Mara on hänen Lisbethinsä, eikö vain? Ja minä halusin löytää omani.

Uuden Lisbeth Salanderin lisäksi elokuvassa nähdään jälleen uusi mies hänen toimittajaystävänään Mikael Blomkvistina. Osan on perinyt Daniel Craigilta Sverrir Gudnason. Ruotsalaisnäyttelijä on aiemmin nähty mm. elokuvassa Kärpäspuisto ex-jääkiekkoilijana nimeltä Kristian Keskitalo.

Lähteet: ComingSoon, Yahoo! Movies, EW

Kuva: Sony/ The Girl in the Spider’s Web, 2018