Kriitikoiden vihaama Emoji-elokuva kiinnostaa yleisöä

30.7.2017 17:50

Kännykän sisällä asustavien ja eri tuntemuksia kuvastavien hahmojen nimikkoanimaatio Emoji-elokuva pyörii myös 11.8. alkaen Suomen valkokankailla. Lapsille suunnattu, mutta monen kriitikon mielestä pienimmille katsojille sopimaton raina on herättänyt jo huomiota lähinnä juuri arvostelumenestyksensä takia. Sellaista nimittäin ei tämän elokuvan kohdalla ole juuri ollut.

Esim. arvostelusivusto Rotten Tomatoesilla Emoji-elokuvalle oli kertynyt ammattikriitikoilta ensi-iltapäivänään hämmentävä pohjalukema: 0%. Tähän mennessä tuo prosenttilukema on, uusien arvostelujen myötä, noussut kuitenkin jo kahdeksaan. Myös Metacritic-sivustolla Emoji-elokuvalle on annettu vain kurjat 10 pistettä, Christopher Nolanin sotadraama Dunkirkin pisteiden ollessa 94. Koska Emoji-elokuva kuitenkin painii jo lajityyppinsä takia eri sarjassa, mainittakoon sen kanssa kilpailevan animaatioleffa Itse ilkimys 3:n saaneen samalla sivustolla välttävät 49 pistettä.

Kriitikoiden nyrpeys ei ole pudottanut Emoji-elokuvaa vaille tuloja. Useiden tähtinäyttelijöiden äänillä puhuvat emojit (mm. veteraaninäyttelijä Patrick Stewart ulosteläjältä näyttävänä emojina) keikkuivat jo perjantaina katsojatilaston kärjessä Yhdysvalloissa. Rapakon takana kyseinen raina pesi heti sekä Nolanin Dunkirkin että Charlize Theronin tähdittämän toimintapätkä Atomic Blonden yli 10 miljoonan dollarin lipputuloillaan.

Yleisön todellista kiinnostusta mittaava Cinemascore-palvelu onkin listannut parjatun emojianimaation asteikkonsa toiseksi parhaaseen luokkaan, eli luokkaan B. Saman arvosanan ovat saaneet palvelussa Alien-leffojen sarjaa jatkanut Covenant ja Atomic Blonde.

Lähteet: Variety, Rotten Tomatoes, Metacritic, Cinemascore, Box Office Mojo

Kuva: 2017 CTMG, Inc. All Rights Reserved