Manaajan ohjaaja palaa manaajien pariin

Vuoden 1973 Manaaja oli kauhuelokuvaksi yllättävän menestyksekäs, sillä se nappasi myös kaksi Oscaria. Himoitun palkinnon saajaksi oli ehdolla myös leffan ohjaaja William Friedkin. Vaikka Manaaja-elokuvia on sittemmin ohjannut moni muu John Boormanista Renny Harliniin, Friedkin on palaamassa aiheen pariin myös itse.

Tuleva elokuva poikkeaa Friedkinin ja muiden tekijöiden Manaaja-elokuvista siinä, että se ei ole fiktiivinen. The Devil and Father Amorth -niminen leffa vertailee Friedkinin oman Manaaja-elokuvan tapahtumia ja tosielämän manaajien työtä. Manaaja isä Amorth (kuvassa) on elokuvan keskiössä, kuten dokumentin nimikin antaa ymmärtää.

Isä Amorthin työtä ei ollut helppoa päästä seuraamaan - tätäkin tilaisuutta Friedkin odotti vuosikausia. Sen myötä hän pääsi todistamaan mm. erään moniongelmaisen italialaisnaisen manaamista. Viime vuonna 91-vuotiaana kuollut isä Amorth tunnettiin miehenä, joka piti Hitleriä ja Stalinia paholaisen riivaamina, mutta myös vastusti Harry Potter -tarinoita lapsille vaarallisina. Friedkinin The Devil and Father Amorth -dokumentti on parhaillaan jälkituotannossa, joten se julkaistaneen joko tänä tai ensi vuonna.

Lähteet: THR, Deadline, The Telegraph

Kuva: Angela Musolesi

R. Isoviita 15.05.2017 klo 14:11

Ghostbusters-näyttelijä toiveikkaana jatko-osan roolituksen suhteen

Uusi Haamujengi-raina tulossa 2020.

Glass ensi-illassa: Leffantekijä laittoi itsensä likoon

Miljoonia omasta pussista.

Klassikkoleffan uusi versio jäihin?

Disney-leffa menetti jälleen ohjaajan.

Ant-Man-ohjaaja paljasti, millainen hänen Fantastic Four -leffansa olisi ollut

Ihmenelosten elokuvalliset seikkailut eivät ole isoja kehuja keränneet.

Yksi 1980-luvun suosikkileffoista saanee jatkoa – viimein

Alkuperäiset tähdet halutaan mukaan.

R.Isoviita