Manaajan ohjaaja palaa manaajien pariin

Vuoden 1973 Manaaja oli kauhuelokuvaksi yllättävän menestyksekäs, sillä se nappasi myös kaksi Oscaria. Himoitun palkinnon saajaksi oli ehdolla myös leffan ohjaaja William Friedkin. Vaikka Manaaja-elokuvia on sittemmin ohjannut moni muu John Boormanista Renny Harliniin, Friedkin on palaamassa aiheen pariin myös itse.

Tuleva elokuva poikkeaa Friedkinin ja muiden tekijöiden Manaaja-elokuvista siinä, että se ei ole fiktiivinen. The Devil and Father Amorth -niminen leffa vertailee Friedkinin oman Manaaja-elokuvan tapahtumia ja tosielämän manaajien työtä. Manaaja isä Amorth (kuvassa) on elokuvan keskiössä, kuten dokumentin nimikin antaa ymmärtää.

Isä Amorthin työtä ei ollut helppoa päästä seuraamaan - tätäkin tilaisuutta Friedkin odotti vuosikausia. Sen myötä hän pääsi todistamaan mm. erään moniongelmaisen italialaisnaisen manaamista. Viime vuonna 91-vuotiaana kuollut isä Amorth tunnettiin miehenä, joka piti Hitleriä ja Stalinia paholaisen riivaamina, mutta myös vastusti Harry Potter -tarinoita lapsille vaarallisina. Friedkinin The Devil and Father Amorth -dokumentti on parhaillaan jälkituotannossa, joten se julkaistaneen joko tänä tai ensi vuonna.

Lähteet: THR, Deadline, The Telegraph

Kuva: Angela Musolesi

R. Isoviita 15.05.2017 klo 14:11

Näyttelijälegendan tytär tylynä elämäkertaelokuvasta

Takavuosien suurtähti Judy Garlandia näyttelee uutuuselokuvassa Renée Zellweger.

Cumberbatch ja Dinklage Monty Python -komediaan

Kuningas Arthur ratsastaa jälleen.

GOT-tähti mukaan Taika Waititin Hitler-komediaan

Tummanpuhuva satiiri.