Star Wars 40 vuotta: mitä seuraavaan leffaan liittyvistä huhuista on vahvistettu

16.4.2017 16:12

Torstaista tähän sunnuntaihin asti Orlandossa käynnissä oleva Tähtien sota -elokuvien 40-vuotisjuhlatapahtuma on tuottanut paitsi uuden elokuvantrailerin julkistuksen, myös paljon muuta. Star Wars Celebrationissa on puhuttu vuonna 2019 avattavasta Star Wars -teemapuistosta, mutta tietenkin lisäksi joulukuussa ensi-iltaan tulevasta Star Wars: The Last Jedi -elokuvasta. Leffan ympärillä on kiertänyt useita huhuja, joten fanien tiedonjano on ollut kova.

Viime vuoden lopulla yllättäen menehtynyt Carrie Fisher nousi hiljattain jälleen otsikoihin, kun hänen veljensä kommentoi Fisherin näkyvyyttä tulevissa Star Wars -elokuvissa. Carrie Fisherin on jo aiemmin vahvistettu olevan The Last Jedissä mukana, mutta Todd Fisher mainitsi sisarensa näkyvän myös tarinan finaalissa. Lucasfilm on sittemmin oikaissut kommenttia ja ilmoittanut Leian olevan mukana enää vain The Last Jedissä, ei siis uusimman trilogian viimeisessä elokuvassa. Miten merkittävän alkuperäishahmon puuttuminen ns. viimeisestä elokuvasta sitten selitetään, jää nyt hämärän peittoon.

The Last Jedin nimi on niin ikään aiheuttanut paljon keskustelua. Englanniksi nimi voi tarkoittaa sekä yksikköä että monikkoa. Jo jokin aika sitten asia julistettiin mediassa ratkaistuksi, sillä esim. elokuvan virallinen ranskankielinen käännösnimi (Les Derniers Jedi) tarkoittaa yksiselitteisesti viimeisiä jedejä. Star Wars Celebrationissa puhunut ohjaaja ja käsikirjoittaja Rian Johnson on kuitenkin nyt todennut seuraavaa:

– Minun mielessäni se on yksikkö. […] Luke on viimeinen jedi.

Elokuvan käsikirjoittajana Johnsonin voisi olettaa tietävän hyvin, mistä hän puhuu. Toisaalta, kyseessä voi olla harhautus, sillä leffan tuottajiin lukeutuva J. J. Abrams on niistä tunnettu. Pitää lisäksi muistaa, etteivät käännösnimet aina myötäile alkuperäisiä kirjaimellisesti, mistä esimerkkinä vaikkapa western Hyvät, pahat ja rumat (Il buono, il brutto, il cattivo, ts. Hyvä, paha, ruma).

Jos uusi elokuva tosiaan kertoo Mark Hamillin näyttelemästä Luke Skywalkerista, hahmon vanhoille faneille iloa ei riitä kuitenkaan loputtomiin. Lucasfilmin johtaja Kathleen Kennedyn mukaan Skywalkerin sukusaagaa ei välttämättä tulla jatkamaan, vaikka Disney aikookin tehdä vielä lukuisia Star Wars -elokuvia.

– Jos siitä tosiaan kumpuaa uusia ajatuksia, sitten todennäköisesti kuljemme [Skywalkerien] suuntaan. Emme tiedä vielä, Kennedy toteaa.

Mark Hamill itse on kertonut Luken muuttuneen täysin eri ihmiseksi vuosikymmenten saatossa. Hamillilla oli myös vaikeuksia ottaa vastaan se, mitä Rian Johnson oli häntä varten kirjoittanut The Last Jediin.

– [Eräät asiat t]odella yllättivät minut. Sanoin Rianille, että ajattelen pohjimmiltani olevani eri mieltä siitä kaikesta, mitä hän oli päättänyt varalleni. Näin sanottuani minun piti hyväksyä se, päästä asian yli ja tehdä parhaani tuodakseni hänen näkemyksensä eloon. Kun pääsin vauhtiin, aika iso osa peloistani hälveni, Hamill kuvailee paikkaansa tulevassa elokuvassa. Hän lisää myös kyseisen elokuvan olevan vähän liian korkean profiilin juttu itselleen.

Kaiken kaikkiaan, kuten ei uusin Star Wars -trailerikaan, eivät tekijöiden puheet paljasta vielä elokuvan juonesta paljon mitään. Trailerissa esim. kuullaan Alec Guinnesin äänellä puhuvaa Obi-Wan Kenobia ja Frank Ozin esittämää Yodaa, mutta ovatko hahmot mitenkään mukana valmiissa elokuvassa, se vahvistunee vasta joulukuussa.

Lähteet: CinemaBlend, Variety, ScreenRant, NY Daily News, IGN

Kuva: Lucasfilm/Disney