Sarandon ja Lange Hollywood-ikonien osiin

Hollywoodissa 1940-luvulla saman studion, Warner Brosin, tähtinä olleet Bette Davis ja Joan Crawford muistetaan niin monista huippurooleistaan kuin vihanpidostaankin. Kaikki Eevasta-, Jezebel- ja Uusien tähtien alla -leffoissa näytellyt Davis kilpaili Mildred Pierce-, Johnny Guitar- ja Grand Hotel -elokuvissa näytelleen Crawfordin kanssa liki kaikesta aina miehistä elokuvapalkintoihin. Suurtähdillä oli vain parin vuoden ikäero, mutta he päätyivät lopulta samaan pisteeseen: 1960-luvulla molemmilla oli pulaa hyvistä rooleista ja isoilla studioilla jo uudet ja nuoremmat tähdet vetonauloinaan.

Näyttelijätärkaksikon legendaariset mittasuhteet saanut riitely kääntyy FX-yhtiön kautta TV-sarjaksi nimeltä Feud (suom. vihanpito). Sen pääosiin on kiinnitetty kaksi meidän aikamme nimekästä tähteä, Susan Sarandon (Thelma & Louise) Davisiksi ja American Horror Storyssakin vakuuttanut Jessica Lange Crawfordiksi. Sarjan luojana toimii American Horror Story- ja Scream Queens -sarjoja kirjoittanut Ryan Murphy.

Davisin ja Crawfordin nokittelu saavutti erään huippunsa heidän yhteiselokuvansa Mitä tapahtuikaan Baby Janelle? kuvauksissa, joiden aikana Davisin kerrotaan pahoinpidelleen Crawfordia ja jälkimmäisen puolestaan häirinneen kollegansa työtä mm. yskimällä kesken tärkeän otoksen. Sekä Sarandon että Lange ovat n. 10 vuotta vanhempia kuin roolihahmonsa, jotka Mitä tapahtuikaan Baby Janelle? -leffan aikaan olivat lähestymässä 60 vuoden rajapyykkiä.

- Ikääntyvillä naisnäyttelijöillä on yhä sama ongelma, voin vakuuttaa, Sarandon toteaa LA Timesin haastattelussa.

- Luulen, että [vanheneminen ja rupsahtaminen] ovat iso osa sitä. Mitä Hollywood tekee naisille heidän ikääntyessään, on vain mikroskooppista sen rinnalla, mitä maailmassa naisille tapahtuu yleensä ikääntymisen myötä, Lange toteaa ja huomauttaa Crawfordin uran olleen yli 50-vuotiaana käytännössä ohi. Raja on kuitenkin siirtynyt ja asiaan vaikuttaa Sarandonin mukaan ainakin se, että tuottajapuolella työskentelee nykyään henkilöitä, jotka haluavat kertoa myös vanhempien naisten tarinoita.

Feud-sarjan tulosta Suomen kanaville ei ole vielä tietoa, mutta sen valovoimainen tähtikaarti lupailee hyvää. Tosielämän hahmoja tulkitsevat siinä Sarandonin ja Langen lisäksi Kathy Bates, Alfred Molina, Sarah Paulson, Stanley Tucci, Catherine Zeta-Jones ja Judy Davis.

Lähteet: LA Times, IndieWire, Deadline

Kuva: Anne Morin: Jessica Lange/ David Shankbone: Susan Sarandon

R. Isoviita 13.01.2017 klo 17:23

Amityvillen kauhutalosta uusi elokuva

Donnie Darko -tuottaja ohjaa.

Justin Bieber haastoi Tom Cruisen vapaaottelukehään

Lopputulos ei suuresti yllätä.

Bradley Cooper ja Guillermo del Toro yhteistyöhön?

Leonardo DiCaprion nimi liitettiin aiemmin samaan leffaan.

Ridley Scottin Gladiator 2 - tämä leffasta tiedetään nyt

Käsikirjoittaminen on käynnissä.