Mitä Bertolucci vastasi Viimeinen tango Pariisissa -skandaaliin?

6.12.2016 16:26

Uutisotsikoihin noussut hyväksikäyttökohu vuonna 1972 valmistuneen Viimeinen tango Pariisissa -elokuvan kohdalla on saanut uuden käänteen. Elokuvan ohjannut ja osin myös käsikirjoittanut italialainen veteraaniohjaaja Bernardo Bertolucci on myös halunnut kommentoida asiaa.

Aikonaan kaksi Oscar-ehdokkuuttakin saanut ranskalaisitalialainen yhteistuotanto Viimeinen tango Pariisissa nousi yllättäen uudelleen julkisuuteen, kun mm. monet viihdealan julkaisut kirjoittivat eilen sen kuvausten tapahtumista. Kohua aiheutti pari vuotta sitten valmistunut haastattelu, jossa ohjaaja Bertolucci myönsi tunteneensa jonkin verran syyllisyyttä, mutta ei kuitenkaan katumusta siitä, etteivät hän tai elokuvan tuolloin lähes 50-vuotias miespääosanesittäjä Marlon Brando olleet kertoneet suunnitelmistaan etukäteen elokuvan naispääosassa nähdylle, tuolloin alle 20-vuotiaalle Maria Schneiderille. Ohjaajan oli ymmärretty halunneen Schneiderin tuntevan itsensä nöyryytetyksi tytöksi, eikä näyttelevän nöyryytettyä, kun Brandon hahmo pakotti hänet kohtauksessa seksiin kanssaan.

Sekä Schneider että Brando ovat jo kuolleet, joten heiltä uusia kommentteja ei voi saada. 76-vuotias Bertolucci on kuitenkin julkistanut oman vastineensa kohulle. Se kuuluu näin:

Muutamia vuosia sitten joku kysyi minulta Cinémathèque Françaisessa yksityiskohtia tuosta kuuluisasta voikohtauksesta. Minä selitin, mutta ehkä en tarpeeksi selkeästi, että päätin yhdessä Marlon Brandon kanssa jättää kertomatta Maria [Schneiderille] käyttävämme kohtauksessa voita [liukasteena]. Me halusimme häneltä spontaanin reaktion siihen [voin] väärinkäyttöön. Tuo on se asia, mikä on ymmärretty väärin. Joku kuvitteli, ja kuvittelee yhä, ettei Marialle oltu kerrottu väkivallasta, jota häntä kohtaan [siinä kohtauksessa] tehtäisiin. Se on väärin. Maria tiesi kaiken, koska hänen piti lukea käsikirjoitus, jossa se kaikki oli kuvailtu. Ainut uusia asia oli voi. Ja se, kuten vuosia myöhemmin sain tietää, loukkasi häntä.

Lähteet: Variety, The Guardian

Kuva: UA